19 hozzászólás

  1. harangi sandor

    Nade a kisebb fordulat hol van?-tessék mondani, hogy gyorsabb a belsőfogazásu rész, azt értem, az is világos, hogy bolygókeréktartók együtt forognak a meghajtó fogaskerékke,l de mi forog lassabban mint a meghajtó fogaskerék?Mert ugye 3 fokozat: lassabb, egy az egybe és a gyorsabb, szétszedtem a shimano 3cc 3fokozatu agyváltót, nem is értem,meg nem is akar jó lenni, azt hiszem megvan, a kisebb fokozatnál hajtja a belsőfogazásut a lánckerék, és a kereket a bolygókeréktartó, forditva mint előbb, tehát van egy gyorsabb meg egy lassabb fokozat, ha pedig összekötjük a lánckerékkel az agyat ( agyhüvelyt) akkor normál, illetve egy az egybe van az áttétel. Gratulálok az animáciohoz szemléletes hiába a számtechnika az szédületes.

    • Örülök hogy tetszik az animáció, igyekeztem szemléletessé tenni. Remélem a kérdést jól értelmezem, és lényegében azt nem érted hogy miként lehetséges az áttétel 100% feletti és alatti is. A megoldás lényegében az éppen összekapcsolt kerekek arányában van. Nehéz egy ilyen kérdést írásban megválaszolni, de talán nem keverlek meg jobban azzal, ha megnézed az animációt és megfordítva is végiggondolod a hajtást. Tehát ha a zöld pötty képviseli a meghajtó tengelyt, akkor ez egy gyorsító fokozat mert a piros pötty hozzá képest gyorsabban mozog. Ha “kifordítod” az egészet és visszafelé gondolod végig, úgy hogy a piros a meghajtó és a zöld a kihajtás, akkor pont fordított lesz és egy 100%-nál kisebb áttételt kapsz, tehát az arány megfordul. Persze az agyváltónak pont ez a lényege hogy ez az arány fordítás belül, a fogaskerekek módosításával valósul meg, de a lényeg ugyanez, az arány megfordul és 100% felett vagy alatt is lehet az áttétel.

      Az agyváltó összerakásához sok sikert kívánok, azt javaslom hogy tölts le egy robbantott ábrát és egy szerelési útmutatót. A robbantott ábra sokat segít abban hogy milyen sorrendben vannak az alkatrészek, így biztosan a helyére kerül minden. A szerelési útmutató olyan dolgokat is tartalmaz, mint az összerakásnál esetlegesen fontos fogaskerék pozíciók. Nem minden alkatrész rakható be több pozícióban, ezeket általában az alkatrészekbe nyomott jelek mutatják. Ha rosszul kerül be egy fogaskerék, az akár azzal is járhat hogy valami megszorul, de jó esetben csak azzal hogy valamelyik fokozat nem lesz használható.

  2. Markó Zsófia

    Üdv!
    Valóban ügyes, szép az animáció, és jó ez a cikk!
    Nekem egy Csepel Rekord 3 fokozatú kerékpárom van. A váltó jó, de 1-es fokozatban valamiért “kiiktatja” a kontra féket. És néha szalajt. Még nem szedtük szét, de így leírás alapján esetleg nem tudsz valami tippet adni, mi lehet a baja és hogyan is álljunk neki?
    Köszi előre is!

    • Pontosan ehhez a típushoz még nem volt szerencsém, de a kontra lényegében a váltón át működik, tehát ha a hajtás oldal szabadon fut, akkor a kontra mechanika hiába fogna, csak forogni fog hátra a fogaskerék. Szóval a két hiba összefügg. Lehet a probléma oka akár csak beállítás, vagy elkoszolódás, főleg ha csak néha szalajt. Nem nagyon kell félni a szétszedésétől, de ha nincs robbantott ábra, akkor nagyon fontos hogy végig fényképezzétek a lépéseket és mindent jegyezzetek meg, mert összerakásnál csak az fog segíteni. Sok sikert!

  3. Enikő

    Szervusz, a Sram 7-es agyváltómnál csak egy gangot tudok használni. Hátul megtekertem a bowdent, de akkor is csak egyet tzd, viszont a legnehezebb módra ugrott át a legkönnyebbről. Tudsz tippet, videót küldeni a hibáról, vagy valami nyomot, segítséget adni, hol nézzük meg, szereljük?

    Köszi, Enikő

    • Szia!

      Ezt így távgyógyításban nehézkes megválaszolni, de hátha segítek 🙂 Első körben azt javaslom, hogy a váltó szerviz leírása alapján próbáld újra beállítani a váltót. Ha rákeresel a “Sram 7 manual” kifejezésre, akkor nálam az első találat az a PDF, amiben a beállítás lépéseit megtalálod (de lehet hogy nyomtatva is kaptál a biciklihez). Bár konkrétan ezzel a típussal nem dolgoztam még, de úgy látom hogy a váltókart 1 állásba állítva van alap értékben a váltó, tehát a bowdennek ebben az esetben kell “lazának” lennie. Ha így újra beállítva vált a fokozatok között, akkor a váltó alapvetően jól működik és maximum a finom hangoló csavart kell kis lépésekben állítani hogy pontos legyen a váltás. Ha így nem működik, akkor lehet hogy valami megakadt a váltóban, az már nem az a javítás amit így leírhatnék lépésenként 🙂

  4. Ludman Gyula

    Szia,

    agyvalto vasarlas elott allok. De nem tudom eldonteni,hogy a 3 vagy az 5 sebessegest valasszam. Az 1-es es 3-as ill. 5-os fokozathoz ugyanolyan attetel tartozik, csak a ketto kozti teruletet egyenletesebben osztja fel?

    Gyula

  5. Gergő

    Üdv!
    Régi Peugeot bringán van egy 3 sebességes Sachs agyváltó aminek a váltókarja hibás. Talán a rugo nyúlt ki vagy szakadt el. Lehetséges ezt valami egyszerű Shimano váz váltókarral helyettesíteni?

    • Szia! Hát ez így nehéz kérdés 🙂 Nincs olyan ami javíthatatlan, maximum nem éri meg. Első körben a hibát lenne praktikus behatárolni. Ha a váltókarban valóban valami rugó okozza a problémát, akkor elvileg lehetne gyártani olyat ami megfelel, csak hát minta nélkül ez elég reménytelen. Nem sok információ áll rendelkezésre abból ami írtál, de esetleg lehet hogy a bovdenezés vagy maga a váltó mechanika szorul kicsit, és ebből következtetsz esetleg arra hogy a váltókar hibás, ezt is érdemes esetleg ellenőrizni.

  6. Tóth Zoltán

    Üdv! Nem tudom, él-e még ez a blog, lenne egy kérdésem. Eddig nem volt szerencsém agyváltós hátsókerék defektjéhez, de most már tör fel bennem az agybaj. Kicsit tele lett a tököm az egésszel. Magát a defektet szépen sikerült “meggyógyítani” (szettel), és a leszerelt alkatrészeket is szép sorjában visszaillesztettem. Node!
    A hátsó kerék lötyög. Nem tudom teljesen hátracsúsztatni a lánccal hajtott fogaskerékkel egyező oldalon, vagyis, ahol a Shimano váltómű csatlakozik a kerékre (a vázon lévő vájatban), miközben a másik oldalon (ahol a “kontrázó kar” rögzül) szépen belefekszik a helyébe (a vázon kialakított/kimart mélyedésben). A láncot ellenőriztem, mindenhol szépen felfekszik a helyén, viszont nem engedi teljesen hátracsúszni a kereket az említett, problémás oldalon. És a kerék egyszerűen keresztbeállva lötyög.
    Először arra gondoltam, bizonyára nem is szükséges, hogy teljesen belefeküdjön a vázon kiképzett vájatba, és elegendő lesz, ha erősen odacsavarozom. De nem működik.
    Az ellenkező oldalon található, a 15-os anyacsavar alatti színes (nálam sárga) speciális “alátétszerűséget” próbáltam az eredeti pozícióba fordítva rögzíteni, de továbbra sem vezetett eredményre.

    Amennyiben nem veszitek tolakodásnak, és válaszolnátok, a kérdésem a következő:

    hol rontottam el?

    Nem értem, hogy miért kell lötyögjön, mikor mindent szép sorban, ugyanúgy helyeztem vissza, és nem tudok rájönni, mi volt másképp a szerelés előtt, mint utána.

    Előre is kösz a választ!

    Ui.: egyrészt tényleg hatalmas ötlet az agyváltó, de defekt esetén viszont egy méretes besz.pással ér fel (a sima kerékhez képest), főleg, ha út közben kapja el az embert. Tehát szerintem (ebben a formában) hülyeség.

    • Kedves Zoltán!
      Ez így látatlanban kicsit nehéz lesz 🙂 A defekt valóban problémásabb az ilyen bringáknál, de van erre egy tök jó megoldás a jövőre nézve. Van olyan belső amit kifejezetten emiatt a probléma miatt úgy gyártanak, hogy nem teljes kör, hanem két perforált vége van. Szóval a lényeg, hogy mivel nem teljes karika, ezért nem kell kivenni a kereket hogy a belsőt ki lehessen cserélni. Erre keress rá.: gaadi tube
      Ami pedig a jelenleg fennálló problémát illeti, mivel nincs nagyon ötletem hogy hol csúszhat el a dolog, azt javaslom, hogy nézd meg pontosan milyen típus az agyváltó, és keress rá a shimano adatbázisában. Itt megtalálod a helyes összerakási útmutatót is, például azt hogy a váltókarnak melyik sebességben kell lennie és hogy az egyes hátsó villa papucsok esetén az alátétek hogy állnak. Ez az összes agyváltó oldala.: http://si.shimano.com/#/en/search/Keyword?name=Internal%20Geared%20Hub

  7. Szabados Zoltán

    Tisztel mester urak. Volna egy olyan kérésem a belső váltohoz, hármas fokozatú válto Osztrák gyártmány Puch. Beadtan a biciklit a javítoba mert a hátso keréken defekt volt,meg is csinálták a defektet az oké, De azota a kart ráteszem az egyes sebeségre és megyek a biciklivel és magátol átt vált a kettes sebességre és egy kis idő után átvált a hármas sebességre menet kőzben magátol,mi lehet az oka neki ? De ha kézzel tartom a válto kart,akkor nem,de ha elengedem akkor igen. Kőszőnőm a választ előre.

    • Kedves Zoltán! Nem írtál pontos típust, így a kar fajtája se adott. Azt tippelem, hogy olyan váltókarod van, amin a kar tengelye egy csavar. Ha kicsit jobban meghúzod, akkor meg fog maradni a kiválasztott sebességben. Nem kell túlságosan meghúzni, mert akkor nem fogod tudni elforgatni a kart 🙂
      Ilyesmi karra gondolok mint ezen a képen van.: https://sbtactical.files.wordpress.com/2014/07/dscn2016.jpg

  8. Szabados Zoltán

    Jo napot kívánok. Igen hasonlo képpen néz ki a váltokar,megprobálom az ajánlott procedúrát megcsinálni és a acél kőtél végénél az agy előtt is van olyan állíthato csavar azon is megprobálom a acélkőtél beálítását hogy se laza se feszes ne legyen. Ěs még egy kérdés,ezt az agyat nem kell kenni ? Mert egyszer a javítoba azt mondták hogy meg ne probáljam kenni mert akkor el lehet dobni,nekem ez olyan furcsa volt,hát valami kenésének kell lenni,nem mehet évekig,vagy az anyira le van hermetikusan zárva ?

    • Az agy előtti csavar ami a bovdenen van, a beállításhoz való, tehát annak váltótól függően az egyik végállásban lazának kell lennie, de csak annyira, hogy a váltókaron a következő pozícióra húzáskor eleget húzzon az agyon lévő láncon vagy karon. Szóval a lényeg, hogy ezt csak akkor kell állítani, ha a váltás pontossága nem megfelelő, pl ugrál két sebesség között. Ekkor azt javaslom, hogy állványon vagy fejjel lefele a laza végállásba (általában 1-es fokozat) tedd a kart, lazítsd annyira ki a bovden feszesség állítót hogy ténylegesen le is menjen a váltó abba a fokozatba (ha tekered a pedált akkor érezni lehet), majd váltsd át a következő fokozatba a kart és a bovden feszesség állítót addig feszítsd lassú tekerés közben, amíg át nem vált a következő fokozatba. A többi fokozatban utána már jó lesz a pozíció.
      Ami a kenést illeti, tulajdonképpen elég sokáig elmennek ezek a váltók mindenféle beavatkozás nélkül, zárt rendszer, így nem nagyon koszolódik és a víz se mossa le a kenőanyagot. Ugyanakkor a kenőanyagok elöregszenek, valamint a fogaskerekek kopásából adódóan minimális fém reszelék keletkezik bennük, amit a gyári kenőanyag felvesz. Itt nincs olajszűrő vagy mágnes ami ezt megfogná (mint a kocsikban), így sok évnyi használat után illik teljesen szétszedni és mindent a gyári előírásnak megfelelő olajjal vagy zsírral kezelni. A szükségességét érezni lehet, lassabban vált vagy zajosabb, de mivel a változás nagyon sok idő alatt zajlik, ezért hozzászokik az ember hogy lassabban vagy nagyobb zajjal működik.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

 

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..