10 hozzászólás

  1. harangi sandor

    Nade a kisebb fordulat hol van?-tessék mondani, hogy gyorsabb a belsőfogazásu rész, azt értem, az is világos, hogy bolygókeréktartók együtt forognak a meghajtó fogaskerékke,l de mi forog lassabban mint a meghajtó fogaskerék?Mert ugye 3 fokozat: lassabb, egy az egybe és a gyorsabb, szétszedtem a shimano 3cc 3fokozatu agyváltót, nem is értem,meg nem is akar jó lenni, azt hiszem megvan, a kisebb fokozatnál hajtja a belsőfogazásut a lánckerék, és a kereket a bolygókeréktartó, forditva mint előbb, tehát van egy gyorsabb meg egy lassabb fokozat, ha pedig összekötjük a lánckerékkel az agyat ( agyhüvelyt) akkor normál, illetve egy az egybe van az áttétel. Gratulálok az animáciohoz szemléletes hiába a számtechnika az szédületes.

    • Örülök hogy tetszik az animáció, igyekeztem szemléletessé tenni. Remélem a kérdést jól értelmezem, és lényegében azt nem érted hogy miként lehetséges az áttétel 100% feletti és alatti is. A megoldás lényegében az éppen összekapcsolt kerekek arányában van. Nehéz egy ilyen kérdést írásban megválaszolni, de talán nem keverlek meg jobban azzal, ha megnézed az animációt és megfordítva is végiggondolod a hajtást. Tehát ha a zöld pötty képviseli a meghajtó tengelyt, akkor ez egy gyorsító fokozat mert a piros pötty hozzá képest gyorsabban mozog. Ha “kifordítod” az egészet és visszafelé gondolod végig, úgy hogy a piros a meghajtó és a zöld a kihajtás, akkor pont fordított lesz és egy 100%-nál kisebb áttételt kapsz, tehát az arány megfordul. Persze az agyváltónak pont ez a lényege hogy ez az arány fordítás belül, a fogaskerekek módosításával valósul meg, de a lényeg ugyanez, az arány megfordul és 100% felett vagy alatt is lehet az áttétel.

      Az agyváltó összerakásához sok sikert kívánok, azt javaslom hogy tölts le egy robbantott ábrát és egy szerelési útmutatót. A robbantott ábra sokat segít abban hogy milyen sorrendben vannak az alkatrészek, így biztosan a helyére kerül minden. A szerelési útmutató olyan dolgokat is tartalmaz, mint az összerakásnál esetlegesen fontos fogaskerék pozíciók. Nem minden alkatrész rakható be több pozícióban, ezeket általában az alkatrészekbe nyomott jelek mutatják. Ha rosszul kerül be egy fogaskerék, az akár azzal is járhat hogy valami megszorul, de jó esetben csak azzal hogy valamelyik fokozat nem lesz használható.

  2. Markó Zsófia

    Üdv!
    Valóban ügyes, szép az animáció, és jó ez a cikk!
    Nekem egy Csepel Rekord 3 fokozatú kerékpárom van. A váltó jó, de 1-es fokozatban valamiért “kiiktatja” a kontra féket. És néha szalajt. Még nem szedtük szét, de így leírás alapján esetleg nem tudsz valami tippet adni, mi lehet a baja és hogyan is álljunk neki?
    Köszi előre is!

    • Pontosan ehhez a típushoz még nem volt szerencsém, de a kontra lényegében a váltón át működik, tehát ha a hajtás oldal szabadon fut, akkor a kontra mechanika hiába fogna, csak forogni fog hátra a fogaskerék. Szóval a két hiba összefügg. Lehet a probléma oka akár csak beállítás, vagy elkoszolódás, főleg ha csak néha szalajt. Nem nagyon kell félni a szétszedésétől, de ha nincs robbantott ábra, akkor nagyon fontos hogy végig fényképezzétek a lépéseket és mindent jegyezzetek meg, mert összerakásnál csak az fog segíteni. Sok sikert!

  3. Enikő

    Szervusz, a Sram 7-es agyváltómnál csak egy gangot tudok használni. Hátul megtekertem a bowdent, de akkor is csak egyet tzd, viszont a legnehezebb módra ugrott át a legkönnyebbről. Tudsz tippet, videót küldeni a hibáról, vagy valami nyomot, segítséget adni, hol nézzük meg, szereljük?

    Köszi, Enikő

    • Szia!

      Ezt így távgyógyításban nehézkes megválaszolni, de hátha segítek 🙂 Első körben azt javaslom, hogy a váltó szerviz leírása alapján próbáld újra beállítani a váltót. Ha rákeresel a “Sram 7 manual” kifejezésre, akkor nálam az első találat az a PDF, amiben a beállítás lépéseit megtalálod (de lehet hogy nyomtatva is kaptál a biciklihez). Bár konkrétan ezzel a típussal nem dolgoztam még, de úgy látom hogy a váltókart 1 állásba állítva van alap értékben a váltó, tehát a bowdennek ebben az esetben kell “lazának” lennie. Ha így újra beállítva vált a fokozatok között, akkor a váltó alapvetően jól működik és maximum a finom hangoló csavart kell kis lépésekben állítani hogy pontos legyen a váltás. Ha így nem működik, akkor lehet hogy valami megakadt a váltóban, az már nem az a javítás amit így leírhatnék lépésenként 🙂

  4. Ludman Gyula

    Szia,

    agyvalto vasarlas elott allok. De nem tudom eldonteni,hogy a 3 vagy az 5 sebessegest valasszam. Az 1-es es 3-as ill. 5-os fokozathoz ugyanolyan attetel tartozik, csak a ketto kozti teruletet egyenletesebben osztja fel?

    Gyula

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.