34 hozzászólás

  1. harangi sandor

    Nade a kisebb fordulat hol van?-tessék mondani, hogy gyorsabb a belsőfogazásu rész, azt értem, az is világos, hogy bolygókeréktartók együtt forognak a meghajtó fogaskerékke,l de mi forog lassabban mint a meghajtó fogaskerék?Mert ugye 3 fokozat: lassabb, egy az egybe és a gyorsabb, szétszedtem a shimano 3cc 3fokozatu agyváltót, nem is értem,meg nem is akar jó lenni, azt hiszem megvan, a kisebb fokozatnál hajtja a belsőfogazásut a lánckerék, és a kereket a bolygókeréktartó, forditva mint előbb, tehát van egy gyorsabb meg egy lassabb fokozat, ha pedig összekötjük a lánckerékkel az agyat ( agyhüvelyt) akkor normál, illetve egy az egybe van az áttétel. Gratulálok az animáciohoz szemléletes hiába a számtechnika az szédületes.

    • Örülök hogy tetszik az animáció, igyekeztem szemléletessé tenni. Remélem a kérdést jól értelmezem, és lényegében azt nem érted hogy miként lehetséges az áttétel 100% feletti és alatti is. A megoldás lényegében az éppen összekapcsolt kerekek arányában van. Nehéz egy ilyen kérdést írásban megválaszolni, de talán nem keverlek meg jobban azzal, ha megnézed az animációt és megfordítva is végiggondolod a hajtást. Tehát ha a zöld pötty képviseli a meghajtó tengelyt, akkor ez egy gyorsító fokozat mert a piros pötty hozzá képest gyorsabban mozog. Ha “kifordítod” az egészet és visszafelé gondolod végig, úgy hogy a piros a meghajtó és a zöld a kihajtás, akkor pont fordított lesz és egy 100%-nál kisebb áttételt kapsz, tehát az arány megfordul. Persze az agyváltónak pont ez a lényege hogy ez az arány fordítás belül, a fogaskerekek módosításával valósul meg, de a lényeg ugyanez, az arány megfordul és 100% felett vagy alatt is lehet az áttétel.

      Az agyváltó összerakásához sok sikert kívánok, azt javaslom hogy tölts le egy robbantott ábrát és egy szerelési útmutatót. A robbantott ábra sokat segít abban hogy milyen sorrendben vannak az alkatrészek, így biztosan a helyére kerül minden. A szerelési útmutató olyan dolgokat is tartalmaz, mint az összerakásnál esetlegesen fontos fogaskerék pozíciók. Nem minden alkatrész rakható be több pozícióban, ezeket általában az alkatrészekbe nyomott jelek mutatják. Ha rosszul kerül be egy fogaskerék, az akár azzal is járhat hogy valami megszorul, de jó esetben csak azzal hogy valamelyik fokozat nem lesz használható.

  2. Markó Zsófia

    Üdv!
    Valóban ügyes, szép az animáció, és jó ez a cikk!
    Nekem egy Csepel Rekord 3 fokozatú kerékpárom van. A váltó jó, de 1-es fokozatban valamiért “kiiktatja” a kontra féket. És néha szalajt. Még nem szedtük szét, de így leírás alapján esetleg nem tudsz valami tippet adni, mi lehet a baja és hogyan is álljunk neki?
    Köszi előre is!

    • Pontosan ehhez a típushoz még nem volt szerencsém, de a kontra lényegében a váltón át működik, tehát ha a hajtás oldal szabadon fut, akkor a kontra mechanika hiába fogna, csak forogni fog hátra a fogaskerék. Szóval a két hiba összefügg. Lehet a probléma oka akár csak beállítás, vagy elkoszolódás, főleg ha csak néha szalajt. Nem nagyon kell félni a szétszedésétől, de ha nincs robbantott ábra, akkor nagyon fontos hogy végig fényképezzétek a lépéseket és mindent jegyezzetek meg, mert összerakásnál csak az fog segíteni. Sok sikert!

  3. Enikő

    Szervusz, a Sram 7-es agyváltómnál csak egy gangot tudok használni. Hátul megtekertem a bowdent, de akkor is csak egyet tzd, viszont a legnehezebb módra ugrott át a legkönnyebbről. Tudsz tippet, videót küldeni a hibáról, vagy valami nyomot, segítséget adni, hol nézzük meg, szereljük?

    Köszi, Enikő

    • Szia!

      Ezt így távgyógyításban nehézkes megválaszolni, de hátha segítek 🙂 Első körben azt javaslom, hogy a váltó szerviz leírása alapján próbáld újra beállítani a váltót. Ha rákeresel a “Sram 7 manual” kifejezésre, akkor nálam az első találat az a PDF, amiben a beállítás lépéseit megtalálod (de lehet hogy nyomtatva is kaptál a biciklihez). Bár konkrétan ezzel a típussal nem dolgoztam még, de úgy látom hogy a váltókart 1 állásba állítva van alap értékben a váltó, tehát a bowdennek ebben az esetben kell “lazának” lennie. Ha így újra beállítva vált a fokozatok között, akkor a váltó alapvetően jól működik és maximum a finom hangoló csavart kell kis lépésekben állítani hogy pontos legyen a váltás. Ha így nem működik, akkor lehet hogy valami megakadt a váltóban, az már nem az a javítás amit így leírhatnék lépésenként 🙂

  4. Ludman Gyula

    Szia,

    agyvalto vasarlas elott allok. De nem tudom eldonteni,hogy a 3 vagy az 5 sebessegest valasszam. Az 1-es es 3-as ill. 5-os fokozathoz ugyanolyan attetel tartozik, csak a ketto kozti teruletet egyenletesebben osztja fel?

    Gyula

  5. Gergő

    Üdv!
    Régi Peugeot bringán van egy 3 sebességes Sachs agyváltó aminek a váltókarja hibás. Talán a rugo nyúlt ki vagy szakadt el. Lehetséges ezt valami egyszerű Shimano váz váltókarral helyettesíteni?

    • Szia! Hát ez így nehéz kérdés 🙂 Nincs olyan ami javíthatatlan, maximum nem éri meg. Első körben a hibát lenne praktikus behatárolni. Ha a váltókarban valóban valami rugó okozza a problémát, akkor elvileg lehetne gyártani olyat ami megfelel, csak hát minta nélkül ez elég reménytelen. Nem sok információ áll rendelkezésre abból ami írtál, de esetleg lehet hogy a bovdenezés vagy maga a váltó mechanika szorul kicsit, és ebből következtetsz esetleg arra hogy a váltókar hibás, ezt is érdemes esetleg ellenőrizni.

  6. Tóth Zoltán

    Üdv! Nem tudom, él-e még ez a blog, lenne egy kérdésem. Eddig nem volt szerencsém agyváltós hátsókerék defektjéhez, de most már tör fel bennem az agybaj. Kicsit tele lett a tököm az egésszel. Magát a defektet szépen sikerült “meggyógyítani” (szettel), és a leszerelt alkatrészeket is szép sorjában visszaillesztettem. Node!
    A hátsó kerék lötyög. Nem tudom teljesen hátracsúsztatni a lánccal hajtott fogaskerékkel egyező oldalon, vagyis, ahol a Shimano váltómű csatlakozik a kerékre (a vázon lévő vájatban), miközben a másik oldalon (ahol a “kontrázó kar” rögzül) szépen belefekszik a helyébe (a vázon kialakított/kimart mélyedésben). A láncot ellenőriztem, mindenhol szépen felfekszik a helyén, viszont nem engedi teljesen hátracsúszni a kereket az említett, problémás oldalon. És a kerék egyszerűen keresztbeállva lötyög.
    Először arra gondoltam, bizonyára nem is szükséges, hogy teljesen belefeküdjön a vázon kiképzett vájatba, és elegendő lesz, ha erősen odacsavarozom. De nem működik.
    Az ellenkező oldalon található, a 15-os anyacsavar alatti színes (nálam sárga) speciális “alátétszerűséget” próbáltam az eredeti pozícióba fordítva rögzíteni, de továbbra sem vezetett eredményre.

    Amennyiben nem veszitek tolakodásnak, és válaszolnátok, a kérdésem a következő:

    hol rontottam el?

    Nem értem, hogy miért kell lötyögjön, mikor mindent szép sorban, ugyanúgy helyeztem vissza, és nem tudok rájönni, mi volt másképp a szerelés előtt, mint utána.

    Előre is kösz a választ!

    Ui.: egyrészt tényleg hatalmas ötlet az agyváltó, de defekt esetén viszont egy méretes besz.pással ér fel (a sima kerékhez képest), főleg, ha út közben kapja el az embert. Tehát szerintem (ebben a formában) hülyeség.

    • Kedves Zoltán!
      Ez így látatlanban kicsit nehéz lesz 🙂 A defekt valóban problémásabb az ilyen bringáknál, de van erre egy tök jó megoldás a jövőre nézve. Van olyan belső amit kifejezetten emiatt a probléma miatt úgy gyártanak, hogy nem teljes kör, hanem két perforált vége van. Szóval a lényeg, hogy mivel nem teljes karika, ezért nem kell kivenni a kereket hogy a belsőt ki lehessen cserélni. Erre keress rá.: gaadi tube
      Ami pedig a jelenleg fennálló problémát illeti, mivel nincs nagyon ötletem hogy hol csúszhat el a dolog, azt javaslom, hogy nézd meg pontosan milyen típus az agyváltó, és keress rá a shimano adatbázisában. Itt megtalálod a helyes összerakási útmutatót is, például azt hogy a váltókarnak melyik sebességben kell lennie és hogy az egyes hátsó villa papucsok esetén az alátétek hogy állnak. Ez az összes agyváltó oldala.: http://si.shimano.com/#/en/search/Keyword?name=Internal%20Geared%20Hub

  7. Szabados Zoltán

    Tisztel mester urak. Volna egy olyan kérésem a belső váltohoz, hármas fokozatú válto Osztrák gyártmány Puch. Beadtan a biciklit a javítoba mert a hátso keréken defekt volt,meg is csinálták a defektet az oké, De azota a kart ráteszem az egyes sebeségre és megyek a biciklivel és magátol átt vált a kettes sebességre és egy kis idő után átvált a hármas sebességre menet kőzben magátol,mi lehet az oka neki ? De ha kézzel tartom a válto kart,akkor nem,de ha elengedem akkor igen. Kőszőnőm a választ előre.

    • Kedves Zoltán! Nem írtál pontos típust, így a kar fajtája se adott. Azt tippelem, hogy olyan váltókarod van, amin a kar tengelye egy csavar. Ha kicsit jobban meghúzod, akkor meg fog maradni a kiválasztott sebességben. Nem kell túlságosan meghúzni, mert akkor nem fogod tudni elforgatni a kart 🙂
      Ilyesmi karra gondolok mint ezen a képen van.: https://sbtactical.files.wordpress.com/2014/07/dscn2016.jpg

  8. Szabados Zoltán

    Jo napot kívánok. Igen hasonlo képpen néz ki a váltokar,megprobálom az ajánlott procedúrát megcsinálni és a acél kőtél végénél az agy előtt is van olyan állíthato csavar azon is megprobálom a acélkőtél beálítását hogy se laza se feszes ne legyen. Ěs még egy kérdés,ezt az agyat nem kell kenni ? Mert egyszer a javítoba azt mondták hogy meg ne probáljam kenni mert akkor el lehet dobni,nekem ez olyan furcsa volt,hát valami kenésének kell lenni,nem mehet évekig,vagy az anyira le van hermetikusan zárva ?

    • Az agy előtti csavar ami a bovdenen van, a beállításhoz való, tehát annak váltótól függően az egyik végállásban lazának kell lennie, de csak annyira, hogy a váltókaron a következő pozícióra húzáskor eleget húzzon az agyon lévő láncon vagy karon. Szóval a lényeg, hogy ezt csak akkor kell állítani, ha a váltás pontossága nem megfelelő, pl ugrál két sebesség között. Ekkor azt javaslom, hogy állványon vagy fejjel lefele a laza végállásba (általában 1-es fokozat) tedd a kart, lazítsd annyira ki a bovden feszesség állítót hogy ténylegesen le is menjen a váltó abba a fokozatba (ha tekered a pedált akkor érezni lehet), majd váltsd át a következő fokozatba a kart és a bovden feszesség állítót addig feszítsd lassú tekerés közben, amíg át nem vált a következő fokozatba. A többi fokozatban utána már jó lesz a pozíció.
      Ami a kenést illeti, tulajdonképpen elég sokáig elmennek ezek a váltók mindenféle beavatkozás nélkül, zárt rendszer, így nem nagyon koszolódik és a víz se mossa le a kenőanyagot. Ugyanakkor a kenőanyagok elöregszenek, valamint a fogaskerekek kopásából adódóan minimális fém reszelék keletkezik bennük, amit a gyári kenőanyag felvesz. Itt nincs olajszűrő vagy mágnes ami ezt megfogná (mint a kocsikban), így sok évnyi használat után illik teljesen szétszedni és mindent a gyári előírásnak megfelelő olajjal vagy zsírral kezelni. A szükségességét érezni lehet, lassabban vált vagy zajosabb, de mivel a változás nagyon sok idő alatt zajlik, ezért hozzászokik az ember hogy lassabban vagy nagyobb zajjal működik.

  9. Bárkai Imre

    Tisztelettel köszöntöm. Van egy Pegasus kerékpárom melynek a hátsó kerék agy neve SHIMANÓ nexus Inter 7, sg-7 C 18 , amely kerékpérozás közben a pedál ugrik egyet , vagyis ( gondolom ) szalajt, a hétköznapi nyelven mondva, mi lehet a baja, nem oly sűrűn de meg meg ugrik de mindég csak egyet, köszönöm a válaszát,

    • Kedves Imre!
      Távgyógyítás ilyen téren nem nagyon lehetséges, így csak tippelni tudok egyet. A lánc nem nagyon ugorhat ha megfelelően feszes, így a klasszikus “szalajtás” nagy valószínűséggel kiesik. Ami hasonló jelenséget tud produkálni, az a beállítás hibája, pontosabban a bovden vagy húzza kicsit egy sebesség felé, vagy már majdnem a következő sebességbe engedi (tehát vagy feszül, vagy laza). Azt javaslom, hogy a váltó beállítási útmutatóját követve állítsd be újra, ezt követően jó lesz ha ez volt a hiba. A megfelelő útmutatót megtalálod a https://si.shimano.com oldalon.

  10. Zsolt

    Üdvözlöm

    érdeklődni szeretnék most van először agyváltós kerékpárom !
    SHIMANO NEXUS 3
    2-es 3-as fokozatban hajtás közben kattog ez természetes vagy beállítási probléma ??

    • Szia!
      Kattognia nem kellene. Egy “ciripelő” hang normálisnak tekinthető. Ha kattog, akkor nincs jól beállítva, ebben az esetben az adott típusra vonatkozó leírás szerint be tudod állítani, vagy szervizbe kell vinni. Pár perces művelet egyébként.

  11. Jo napot kívánok. Csak azt az egyet nem értem,hogy a nap fogaskerék kőrül vannak a bolygo fogaskerekek például 3 darab,és ezek kőrbe vannak véve egy belső fokozatú fogaskerékkel. Akkor praktikusan mi csinálja ott a sebességet,hogy egyes,kettes,hármas fokozatú sebesség van irányítva a bovdennel ami a tengely kőzepén jőn ki. Mert ha egyszer a nap kerék áll,és a bolygo fogaskerekek forognak a nap kerék kőrül,és a saját tengelyük kőrül is,mivel gondolom hogy a belső fokozatú kerék hajtja a bolygokerekeket,de mindegyiket és állandoan,Akkor mi csinálja a lassubb és gyorsabb meghajtást ? Kőszőnőm a felvilágosítást. Tiszteletem.

    • Üdvözlet!
      Ezt így írásban igen nehéz lenne érthetően elmagyarázni, de ha már ez így felmerült, akkor egy másik animációval meg fogom próbálni ezt is érthetőbbé tenni. A meglévő animáción például egy második sebesség lehetne, ha a középső fogaskereket szabadonfutóvá teszi a mechanika, és a zöld pöttyel is megjelölt behajtó tengellyel összezárja. Ez lényegében a direkt hajtásnak felelne meg ebben az esetben (a behajtás és a kihajtás együtt forog). Egy komplett agyváltó ennél kicsit összetettebb, egymás mögött több különböző bolygómű kombinációja.

  12. miki

    Hello, nekem is agyvàltós bringám van shimano nexus 7, kontrás. Majdnem új korától csak az 5. Fokozatban rcsegve szalaszt, ha nagyon rálépek a pedálra. A többiben nem. Ha 6. ból rakiom visssza, akkor nem annyira. Javítható ez szerinted? Vigyem szervízbe, vagy szétszedjem én. Tudom, hogy gariba kellet volna visszavinni, de neten rendeltem, ès nem akartam visszaküldeni. Köszi miki.

    • Szia!
      Nem tudom milyen műszaki érzéked van hozzá, azt hogy magad szétszedjed-e, nem tudom eldönteni. Ha csak egy sebesség nem stimmel, akkor nem túl valószínű a beállítás hibája, inkább valamilyen gyári hibára gyanakodnék (pl egy kicsit sorjás alkatrész, vagy valami hasonló ami csak egy sebességet befolyásol).

  13. Berényi Ferenc

    Heló. 3 sebességű agyváltós bicajom van, a gondom az hogy hogyan kell a váltót beálitani ,gumi csere utan, mikor szét kellett kapcsolni a váltót. Köszönöm.

    • Szia!
      Pontos típus nélkül nem nagyon tudok ebben segíteni. Minden esetben a gyártó dokumentációja a mérvadó. Ha megírod a pontos típust is, akkor szívesen megkeresem és leírom belőle a lényeget.
      Általánosságban csak annyit tudok írni, hogy legtöbbször a bovden kiakasztása vagy teljesen lelazítása a legnagyobb sebességbe teszi a váltót. Miután összeakasztottad a bovdent, a kart a legnagyobb sebességnél egyel kisebbe állítva addig kell feszíteni a bovdent, amíg átvált a következő sebességbe.
      Ez a módszer eléggé ökölszabály jellegű, ha nagyon nem találsz típus specifikus leírást, akkor ez legtöbbször működik.

      • Berényi Ferenc

        Köszönöm szépen, nekem ez is segitett. Német gyártésú, használt bicikliröl van szó, nincsennek papirok. Üdvözletem.

  14. Győri Sándor

    Kedves Skipy!
    Ha még adsz jó tanácsokat megkérdezném a véleményedet.
    Sram7 öreg biciklim hátra tolás közben nagyon nyiszorog. Előremenetben is hallatszik tekeréskor kis visító-nyiszogó hang. Szabad guruláskor nincs hangja. Ettől eltekintve hibátlanul megy. Járhatok így vele vagy vigyem javítóba?
    Köszi: Sándor

    • Szia!
      Kicsit elsiklottam az üzeneted felett, de hátha még érdekes lehet a válasz. Azt tippelem, hogy ez valamilyen gumi tömítés, az tud esetleg ilyesmit csinálni. A fém mechanika nem igazán csinál ilyen hangot szerintem. Az mondjuk fura, hogy szabadon futásban nincs hangja, mivel az a tolással kb egyenértékű, csak gyorsabb, de lehet hogy olyan sebességnél már nem hallod.

  15. Norbi

    Szia,
    van egy vadonatúj biciklim simano nexus 3 agyváltóval. Amikor bringázáskor megállok a tekeréssel és hagyom szabadion futni, majd újra elkezdeném tekerni akkor szalajt egyet. Van, hogy egy egész fordulatot. Ha lejtőn megyek lefelé, felváltva kihagy (szalajt) és tekerhető. A váltó kis ablakán jó helyen van a kis sárga pötty, így az elvileg jól van beállítva. A lánc nem tűnik túl feszesnek. Tudnál segíteni, hogy hol lehet a hiba? Ahol vettem a bringát, január 24-ig zárva vannak, máshova nem akarom elvinni a garancia miatt. Köszönöm szépen.

    • Szia!
      Ha vadonatúj a bicikli, akkor alkatrész hibára kevésbé gyanakodnék, talán inkább beállítási hiba lehet. Ennek ellent mond, amit írsz, hogy a jelölés a megfelelő helyen van. Ezt így nehéz megállapítani, de szalajtás adódhat a racsni hibájából is. Azok a kis kilincskerekek amik egyik irányba forgatva a hajtást biztosítják, másik irányban szabadon futást engednek, van hogy nem akadnak be elsőre a helyükre. Ez mondjuk egy új agynál nem jellemző, szóval csak mint lehetőség tudom megemlíteni. Általában az ilyen hiba abból is kiszűrhető, hogy elég durva kattanást hallani amikor beakad a szalajtást követően. Az agyváltó amikor szalajt, az jóval finomabban teszi, kb mint egy váltáskori átmenet.
      Ha érzed magadban az erőt, hogy önállóan megjavítsd, akkor azt javaslom, hogy a bowden feszítő csavarral próbáld meg negyed fordulatonként mindkét irányba (feszíteni is meg engedni is rajta, és közben egy-egy teszt kör). Sokat nem kell csavarni a bowden feszesség állító csavaron ha a jelölés tényleg jó helyen van.

Hozzászólás a(z) Markó Zsófia bejegyzéshez Kilépés a válaszból

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

 

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .