Bubi vs Vélo Bleu

Mostanában sokat hallani a Bubi témát, így gondoltam én is írok egy kicsit róla. Nemrég jártam Franciaországban ahol hasonló bérbicikli rendszer működött Nice városában, Vélo Bleu névre hallgat. Nem tudom mióta üzemel, de az feltűnt hogy rengetegen használják és nagyon sok ponton elérhetőek a bicók. Ez a kép Nice egyik pályaudvarán készült, látszik hogy rengeteg bicikli áll rendelkezésre.

Vélo Bleu

Francia “Bubi”

Mivel rendszeresen bicikliket szerelek és építek, ezért nyilván először műszaki szempontból vizsgáltam a gépeket. Ilyen szempontból a leginkább feltűnő, hogy a Vélo Bleu hajtása kardántengelyes, tehát a pedál és a meghajtó agyváltó között nem lánc feszül hanem egy kardántengely. Nem tudom miért eshetett erre a fejlesztők választása, de gyanítom hogy az is közrejátszott hogy a bicikli így alkatrészként elbontva nem lesz kompatibilis az átlagfelhasználó otthoni kerékpárjával. Másik szempont lehetett hogy a lánchoz képest karbantartásmentes a megoldás, ha jók a szigetelések akkor valószínűleg hamarabb leselejtezik a biciklit mint hogy a kardánt cserélni kelljen.

Vélo bleu kardán hajtással

Vélo bleu kardán hajtással

A dokkoló ötletesen van megoldva, nem a villával kell szerencsétlenkedni, egyszerűen a kormány két oldala pont beilleszkedik tartó oszlopok közé és egy kis bukkanó a kerék mögött nem engedi hogy kiguruljon a helyéről. A bicó valószínűleg könnyebb lehet a bubinál, a kerekei nem tömörek (igen, láttam defektes példányt is), nincs rajta akkumulátor se fedélzeti számítógép. Szóval nem egy űrtechnika, de mint látható jól működik és népszerű. A tömör gumi-levegővel fújt gumi kérdésén lehetne vitatkozni, de egy jobb minőségű hagyományos gumi se kap defektet túl gyakran, cserébe sokkal könnyebb és komfortosabb. Szóval én erre szavaznék ha számítana a véleményem.
A rendszerek használatáról nem nyilatkoznék mivel egyikkel se volt alkalmam menni, árban kb egyezik a két rendszer, viszont a Nice városában működő rendszer sokkal sűrűbben telepített, érdemes megnézni a térképet itt, több mint 170 ponton elérhető a szolgáltatás.
Nyilván ebben benne van az is hogy nálunk még csak tesztelés alatt van, ha beválik akkor biztosan lesz fejlesztés ilyen téren.
Az minden esetre látszik hogy más városokban sikeresen alkalmazzák ezt a bérbiciklis közlekedési rendszert, akár nálunk is beválhat.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.