Mucikli blog – a biciklis blog

29 27,5 26 – a monti kerékméret mizéria

29er++

Felmerült a kérdés mostanában többször is a ma kapható MTB kerékméretek kapcsán hogy melyik a jobb, a 26 vagy a 29 colos, milyen biciklit vegyek? Hát az ilyen kérdésre nehéz válaszolnom mivel nincs is rá jó válasz. A saját véleményemet tudom elmondani, nekem nem tetszik a nagy kerék a montiban, egész egyszerűen aránytalan. Persze tapasztalati úton egyéb okból se tetszik, de erről később.

Kezdjük akkor az elején, mit is jelentenek a méretek? A 26, 27.5 és 29 értékek colban a kerék teljes névleges átmérőjét jelentik. Persze ez nem egy annyira egyértelmű jelölés, a hangsúly a névlegesen van, ugyanis a gumi szélességével változik a “magassága” is, azaz ballonosabb lesz és így az átmérője is nagyobb. Tehát egy elég széles 26-os gumi nem 26 col lesz hanem több kicsivel. Éppen ezért ez a méretezés nem feltétlen a leginkább megfelelő, de arra pont jó hogy meghatározd a biciklidbe rakható kerék hozzávetőleges méretét. Ha gumit akarsz venni rá, akkor praktikusabb a felni átmérő és szélesség értékekkel bemenni a boltba mivel ez pontosabban leírja mire van szükséged.

Miért jó a nagy kerék, és egyáltalán kinek jó ez a sok méret? Erre keresgéljük a választ a tovább után.

Miért jó a nagyobb kerék a montin?
Mivel sokan használják mostanában, ezért nyilvánvaló hogy van valamilyen előnye azon kívül hogy trendi és ezt tolják az orrod elé ha bemész a bicikliboltba. Ami egyértelmű előnye a nagyobb keréknek, hogy az akadályokon könnyebben átgurul méreténél fogva. Miért? Az alábbi kép próbál ennek megértéséhez egy kis segítséget adni a méret különbségek arányának tényleges figyelembevétele nélkül. Látható hogy a legnagyobb keréknek kell a legkisebb szögű emelkedőt legyőzni hogy az akadályon át tudjon menni, a legkisebb valószínűleg átesik rajta 🙂

MTB kerék_méret különbség

További előnye a nagy átmérőnek, hogy azonos gumi szélesség mellett nagyobb felületen érintkezik a talajjal és emiatt jobban is tapad. Persze nem közvetlenül csak a felület növekedése miatt van ez valójában, egy kicsit összetettebb kérdés ez, de ha csak az átmérő növekedését vizsgáljuk azonos szélességgel, akkor többek között a felületi nyomás csökkenése miatt összességében valószínűleg nyerünk a nagyobb mérettel.
Eddig úgy tűnik a nagy kerékméretnek sok előnye van, de mit látni fogjuk nem csak előnye van. A nagyobb keréknek azonos anyaghasználat mellett biztosan nagyobb súlya is lesz. Ez azonos tapadást nyújtó keskenyebb gumival ellensúlyozható, de ekkor is fog maradni egy kis többlet. A nagyobb tömeg ráadásul egy forgó alkatrészen van, tehát gyorsítani vagy lassítani a nagyobb kereket biztosan több energiába kerül mint egy kicsit. Ha tekersz és nem tudod körkörösen azonos szögsebességgel tekerni a pedált (nem tudod), akkor a mozgásod folyamatosan lassul-gyorsul, ahogy a biciklid kereke is, belátható hogy ez veszteséget jelent. A kerék méret növelése az egész biciklit befolyásolja, a váz és a villa is nagyobb, ezáltal valamicskével valószínűleg nehezebb is. Az arányok szintén mások lesznek a nagy kerékméret miatt, így a gyártóknak sokat kell itt okoskodni főleg kis méretben. Ez nem feltétlen műszaki hátrány ha jól van megtervezve, de az biztos hogy furán tud kinézni két nagy kerék egy kicsi vázzal.

A két véglet között van valahol a 27.5″ méret, avagy 650B. Sok gyártó szerint a két véglet előnyeit egyesíti a hátrányok minimálisra csökkentésével ez az átmérő. Szerintem valószínűleg igazuk lehet azoknak akik erre a méretre teszik a voksukat, bár én még csak a két véglettel mentem, tehát nincs saját tapasztalatom. A papírforma alapján valószínűleg tényleg ez a leginkább univerzális méret. ellenvéleményként lehetne azt is mondani hogy semmiben se a legjobb, mindenben az átlagot képviseli. Az MTB viszont nem arról szól jellemzően hogy csak egyféle terepen tekerünk, pont az a lényeg hogy bárhova mehetünk, így az ideális bicikli (és kerékméret) mindenhol megállja valamennyire a helyét. Nem ragozom tovább, a 27.5″ jó 🙂

A cikk eredeti kérdése lehetne az is, hogy jobb-e egy bigfoot egy hagyományos terepjárónál? Hát persze hogy jobb, ha a cél az hogy átmehess mindenen ami az utadba kerül. Ugyanakkor az világosan látszik hogy egy bigfoot nem alkalmas arra hogy szlalomozz egy szűk és technikás pályán ugye? A hasonlattól kicsit eltérő a biciklik kerekének kérdése, de azért az látszik hogy nem fogsz találni olyat ami minden esetben tökéletes.

Szóval akkor mit érdemes választani az elérhető méretek közül?

Szerintem:
Ha elsődlegesen emelkedőn mászáshoz, terepen nagyobb távolságok leküzdéséhez keresel biciklit és nem vagy nagyon kis termetű, akkor választhatsz a 29er kínálatból. Ugyanilyen célra kisebb termettel, vagy lányoknak a köztes méret lehet nyerő, tehát 27.5″.
Ha csak divatozásból veszel montit, de igazából városban vagy közúti túrázáshoz használod, akkor a nagy kerék nyújtotta kényelem miatt lehet mellette érvelni, így ebben az esetben is lehet jó választás.

A másik véglet a hagyományos 26″ ami egyre inkább kikopik a választékból főként a magasabb árkategóriában, így ha olcsón akarsz jó biciklit, akkor ebben a kategóriában lehet nézelődni a készlet söpréseken. Ha kifejezetten alacsony vagy, akkor bármit is csinálnak a vázzal, a geometria nagy kerékkel béna lesz, vegyél 26-ost. Ha ugrabugrálni, lejtőzni szeretsz, és nem nagyon zavar hogy hosszabb távú tekerésre nem annyira ideális, akkor szintén a kis kerékre szavazok.

A fenti két csoport elég nagy metszetét képzi az a csoport, akinek a 27.5″ méretet lehet ideális. Van olyan extrém eset amikor valamelyik végletet kell választani, de ha nem vagy az a szerencsés aki több különböző célra több biciklit tarthat fent, akkor az arany középút a nyerő.