Ma egy ősi bicikli szerelő trükköt mutatok be nektek, melynek lényege egy befűzött bicikli kerék sérült felnijének mielőbbi kicserélése. Ezt a trükköt a profit orientált bicikli szerelőkön kívül a pusztán műszaki szempontokat figyelembe vevő bicikli barkácsoló is értékelni fogja. Ha naponta szerelsz bicikliket, a trükk biztosan nem lesz ismeretlen, ha igen, akkor egy új világ fog megnyílni most 🙂
Had meséljem nektek el a teljes sztorit:
Szóval adott emberünk, nevezzük Tamásnak. Tamás programozói munkával keresi kenyerét; ez bizony nehéz szellemi feladat ami az évek során megnövekedett testsúlyhoz és súlyos Internet függőséghez vezet. Szóval Tamás terheli a bicikli hátsó kerekét, és a gumi belapul alatta. Mivel programozó, megkeresi a probléma okát.: kevés a nyomás a gumiban! A gondolatokat tett követi, a gumiban növeli a nyomást és látja hogy ez így rendben van. A sztori itt véget is érhetne, de sajnos nem így történt. Tamás bizony figyelmetlen volt és nem ellenőrizte a felni által maximálisan elviselhető nyomás értékét… Az eredmény pár hónap alatt egy szétnyílt felni lett, íme.:
Amúgy micsoda véletlen hogy pont ott nyílt szét a felni ahol a figyelmeztetések vannak és a gyártó felhívja a figyelmet rá hogy nézd meg a manuált 🙂
Igazából Tamás története itt véget is ért a cikk szempontjából, nézzük a szerelés részét. Ha egy ilyen feladattal találnak meg, akkor logikus hogy megpróbálod a lehető legkevesebb alkatrész kicserélésével megoldani a problémát, mivel csak a felni hibás, ezért jó lenne ha csak azt kellene cserélni, a küllők maradhatnának. Továbbmegyek, jó lenne ha szét se kellene fűzni… Ott a tárcsafék, a fogaskeréksor, mindent le kellene szedni, kifűzni 36 küllőt, majd ugyanez vissza. Szerencsére van megoldás. A legfontosabb, hogy kell egy ugyanolyan felni, de legalábbis ugyanakkora legyen a belső átmérője (ERD), így ugyanakkora küllők is fognak kelleni. Az se baj ha ugyanannyi furat van a felnin ugye 🙂 Jelen esetben az is szempont volt, hogy a következő felni egy jobb darab legyen, így egy szegecselt középkategóriás darab került a gyári (hulladék) felni helyére.
A trükk
Már biztos kíváncsi vagy a lényegre, sokat olvastál már, így elmondom mit kell tenni ha megvan a megfelelő felni. Az első lépés hogy kell valamilyen ragasztószalag, a legjobb a festésnél használatos vékony takaró szalag, ez nyom nélkül könnyen leszedhető bármiről. Ha nincs kéznél ilyen, akkor szigetelőszalag is megfelel. A ragasztószalaggal a keréken körben az összes keresztet ragaszd körbe mindkét oldalon ahogy a képen látod.
Ez a lépés igazából akár ki is hagyható, de könnyebbé teszi a műveletet, illetve a két megoldás közül az egyiknél mindenképpen szükséges. A második lépés az, hogy körben az összes küllőt lazítsd meg annyira hogy egy-két fordulattal kiszedhető legyen. Ha ez megvan, akkor az új felnit ragaszd a kerék mellé úgy, hogy a küllő lyukak pont ugyanúgy legyenek mint a régi felnin. Arra figyelj, hogy van olyan felni ahol a bal és jobb oldal lyukja nem a felni középvonalán van, tehát a régi és az új felni ebből a szempontból is ugyanúgy legyen. Ha ezzel megvagy, akkor 4 egymás melletti küllő csoportról szedd le teljesen az anyát, és a küllőket húzd át az új felnibe, tedd rá az anyát. Azért jó összeragasztani a küllőket, mert így biztosan nem fogod elrontani. A műveletet ismételd amíg körbeérsz és az összes küllő átkerül.
Ha körbeértél, akkor a régi felnit le lehet vágni és mehet is a szelektívbe. Ez után már csak centrírozni kell a kereket és kész is vagy. Mint említettem van másik opció is. Megteheted akár azt is hogy a felnit teljesen leszeded és utána teszed rá a felnit, a küllőket össze fogja tartani a ragasztó szalag mint egy sünit. Vigyázz, a küllők vége hegyes, én szóltam!
És hogy miért írtam hogy nem csak a lustaság indokolja ezt az eljárást, hanem műszakilag is ajánlott? Erre az a magyarázat, hogy a kerékagyat és a küllőket a tekerés és a fékezés egy megadott irányba terheli. A fém szerkezetek szeretik ha ez változatlan, így tovább bírják a strapát. Ha már szedtél ki használt kerékagyat, biztos láttad hogy a küllő fejek nyomot hagynak rajta. Ha teljesen szétfűzöd, akkor esélyes hogy nem fog ugyanúgy sikerülni, másik irányba fogja húzni a küllő a lyukat vagy másik oldalról dugod be és máris elrontottad.
A tanulságok.:
- Ne fújd a gumit a megengedett nyomás felé, a felni és a gumi is korlátozott nyomást bír
- A lustaság nem minden esetben vezet rosszra, fejleszti a kreativitást
- Tamás elbaszta, ne legyél Tamás! 😀