Tegnap a kezembe került valami amiről még soha nem hallottam előzőleg, a képen látható hajtás az.
Igencsak elcsodálkoztam rajta hogy ilyen van, így hát utánaolvastam kicsit. Az egyből látszott hogy a rendszer lényege az, hogy a hajtókar és a lánctányérok között egy rugó feszül, és így a kettő között rugalmas kapcsolat van. Kicsit jobban utánanéztem, és az egész rendszer az ovális lánctányérokhoz hasonlóan arra a problémára keresett megoldást, hogy a körkörösen egyenletes tekerés nem kivitelezhető, vagy legalábbis nagyon sokat kell gyakorolni. Ez a megoldás abból indul ki, hogy ahol erősebben tudsz hajtani, ott a rugó összenyomódik, így abban energiát tárol, majd amikor kevésbé nyomod, akkor a rugó leadja a benne tárolt energiát és így a lánctányért hajtja. Az ovális lánctányér más megközelítésből ugyanígy a holtpontok leküzdését segíti az áttétel folyamatos változásával. A rugó feszessége állítható, illetve létezik dupla rugós változat is.
A rendszer gyengesége hogy eléggé nehéz, nem mértem meg ezt a kombinációt, de lehet hogy nem akarod tudni a súlyát 🙂 Alkalomadtán azért ráteszem egy mérlegre, meg ha a gazdija megengedi akkor kipróbálom és beszámolok róla. Valószínűleg ez a hátrányos tulajdonsága ami miatt senki nem gyárt hasonlót, de valami korszerű anyaggal pl a rugó helyett valami gumis megoldással biztosan lehetne faragni a súlyon, kérdés hogy egyébként lenne-e értelme. Majd ha kipróbálhattam akkor megmondom 🙂
Gela
Évek óta használok egy kétrugós változatot. Eleinte inkább éreztem úgy, hogy lassítja az elindulást, a gyorsulást. Aztán megszoktam a furcsa “puha” érzést. Szerintem nem sokat segít, de nagyon tetszik. Minőségi, látványos cucc és én szeretem ha jól is néznek ki a bringáim. 🙂