Régóta szemeztem a Crankbrothers eggbeater pedállal, amit csak szimplán habverőnek szokás becézni. Nemrég eljött a pillanat, amikor nem bírtam tovább, szereztem egy eggbeater 2 típust. Kicsit tartottam tőle ugyan, de a kíváncsiságom és a jó vétel felülkerekedett a félelmeimen. Hogy miért tartottam tőle? Ha jobban beleásod magad a témába, az Interneten két féle véleményt találsz róla, nagyon jót és rosszat. Ebből is látható hogy eléggé megosztó termékről van szó, vagy megszereted vagy nem tudod megszokni és cseréled. Nem árulok el vele nagy titkot ha azt mondom hogy nekem bejött, és szeretem.
A pedál elemzését kezdjük azzal ami már a dobozon is fel van tüntetve, hiszen ezek lényeges információk ha a gyártó is kiemeli. Az egyik ilyen adat a pedál súlya, 279g a pár. Nem véletlenül tüntetik fel a csomagoláson, ez elég könnyűnek mondható. Az nem jutott eszembe hogy lemérjem, de elhiszem, tényleg könnyűnek érezni.
A másik ilyen információ ami fel van tüntetve, az az ajánlott felhasználási terület: XC / race. Ugyanilyen felépítéssel létezik több kiadás is más-más felhasználási célra (Eggbeater 1/2/3/11, illetve a platform pedálok). Szóval ez a típus egy haladó szintű XC felhasználásra szánt darab.
Nem írják rá a dobozra, de a csomagolás kialakítása miatt egyből látszik még egy fontos dolog ami megkülönbözteti ezt a pedált az összes többi SPD pedáltól.: a kialakítása miatt négy oldalról csatolható. Ez elég nagy előnynek tűnik, de a valóságban azért a két oldalról csatolható pedálokra se olyan nehéz rálépni és megtalálni a csatoló felületet. Egy minimális előnye biztosan van, egy dologgal kevesebb amire figyelni kell, ha már fáradt vagy és a pedált is alig találod el a lábaddal. A négy oldalas kialakítás egyedi megjelenést is kölcsönöz, olyan mint egy habverő. Szóval ennyit arról ami becsomagolva is látható és egyértelmű, jöjjenek a tapasztalatok.
Mivel a vásárlás előtt sokat olvastam a témában, ezért tudtam hogy a pedálon nincs semmilyen állítási lehetőség. Ez tényleg így van, egy darab kis csavar sincs rajta, egyedül a pedál szétszedéséhez a legvégén a zárócsavar (ez amúgy műanyagból van). Ez jó vagy rossz? Hát jó, mert egyszerű, semmi nem fog tönkremenni, rossz mert olyannak kell elfogadni a pedált amilyen. Többek között az Interneten olvasható kritikák nagy része is erre vezethető vissza, nem mindenki tudja elfogadni ilyennek, állítgatnák de nincs mit. Egyébként ha nagyon állítgatni akarsz, akkor van egy minimális kombinációs lehetőség. A pedálhoz két stopli verzió használható, az egyik 15, a másik 20 fokos elfordulás után old ki. Én csak a 20 fokos verziót próbáltam, megszoktam és így nem fogok a másikból venni. Amit még lehetne állítgatni, az a cipő távolsága a hajtókartól. Erre a pedál műanyag távtartóinak cserélésével van lehetőség, pár mm-t lehet módosítani (a különböző távtartók nem járnak a pedálhoz, az alapértelmezett q-faktor 52mm).
Én személy szerint nem tartom rossznak azt hogy nem lehet állítgatni, hozzászokok és azt az időt is biciklizéssel töltöm amit a beállítások finomításával töltenék. Olvastam több olyan véleményt is, hogy a ki és becsatolás nehézkes, de semmit nem lehet állítani rajta. Annyi igazság biztosan van benne, hogy a becsatoláshoz viszonylag nagy erő kell. Ennek azért megvan az az előnye is, hogy ha nem akarom hogy becsatoljon, akkor pár fordulatot el lehet úgy tekerni hogy nem fog becsatolni. Ilyen főleg városban fordul elő, ahol lámpától lámpáig újra meg kell állni és látom előre. A kicsatolás szöge mint írtam befolyásolható, így ha ezzel problémád van, akkor a 15 foknál nyitó stoplit javaslom.
Sok fórumban említik hogy a stopli gyorsan kopik. Ebben lehet valami, bár még nem koptattam el az elsőt, de már látszik rajta a használat. A stopli egyébként nem kotyog a pedálon becsatolva, de oldal irányban lehet kicsit forgatni anélkül hogy a kicsatolás veszélye fenyegetne.
A pedál kialakításából adódóan a becsatolás sáros cipővel és pedállal is tökéletes, ugyanis a sár simán átmegy rajta akkora rések vannak. Ezt eddig egyszer volt alkalmam kipróbálni, de semmi érezhető nehézséget nem tapasztaltam, ugyanúgy ment mint tiszta állapotban. A következő képen ez látható is, egy kis dagonyázás után készült sötétben, így a minőségéért elnézést. Az látszik hogy a pedál szélén ott a nagy adag sár, de a közepén ahol csatolsz semmi, onnan kiesik.
A fentieket összesítve szerintem nagyon jó választás, nagyon hamar összeszoktunk és eddig igazán negatív tapasztalatom nincs vele. Ha a leírást elolvasod, szerintem el tudod dönteni hogy Te is meg tudsz vele barátkozni vagy sem.