Mucikli blog – a biciklis blog

Az agyváltó működése

agyváltó napkerekek

Gyerek korom óta egyetlen központi kérdés izgat a gépek kapcsán: hogy működik? Amikor kicsi voltam akkor ez főként azzal járt hogy mindent szétszedtem, aztán nem tudtam összerakni… Szerencsére akkor még nem tudtam az agyváltókról! 🙂
Na de komolyra fordítva a szót, a cikk célja hogy megpróbálja leleplezni mi van az agytesten belül és hogy az a sok fogaskerék együtt mit is csinál.

Az agyváltó lényegében egy bolygómű és a köré épített agytest, valamint a hozzá kapcsolódó fogaskerék és váltókar. Ezek közül a bolygómű a lényeg, mivel a többi rész egyébként tök általános részei a bicikliknek, nem igényel különösebb magyarázatot. Csináltam egy animációt, ez szemléltet egy fokozatot az agyváltóból.

A képen látható részek megnevezése:
Az egész rendszer közepén a napkerék van, az elnevezés abból adódik hogy körülötte forognak a bolygókerekek, ahogy a nap körül a bolygók. Minden bolygókerék egy kis sárga pöttyöt kapott, így jól látható hogy azok a saját tengelyük körül is forognak. Bolygókerékből nem feltétlen van négy, lehetne három vagy minimum 2 is elég lenne.
A négy bolygókerék össze van kötve egy alkatrésszel ami jelen esetben a meghajtó elem lenne, ezzel van egy tengelyen a fogaskerék. Az egész körül egy belső fogazású kerék van, ez maga az agytest amihez a küllők és így a kerék egésze tartozik, a rajzon egy piros pöttyel van jelölve. Ez az egész pöttyözés azért jó, mert látod hogy a zöld pötty (a lánckerék amit te tekersz) egy kört tesz meg mialatt a pirossal jelölt rész (a kerékagy) másfelet. Ez természetesen mint látható csak egy sebesség, de a lényeg megértéséhez ez is elegendő.

Ha a fentieket megértetted (vagy legalábbis elfogadod az animáció alapján hogy így van), akkor a következő lépés már könnyű lesz. Képzeld el hogy a középső napkerékből és a bolygókerekekből is több van egymás mellett azonos tengelyen különböző méretekben.

A napkerekek a kerék tengelyén sorakoznak az első képen, illetve látszik a belső fogazású ház is amit hajt a rendszer. A másik képen a három bolygókerék látható azzal a darabbal ami az egészet összefogja, ez a rész kapcsolódik a meghajtó lánckerékhez. A házzal a bolygókerekek közül a legnagyobb van fixen kapcsolatban, de a napkerekek közül mindig csak egy hajtja a bolygókerekeket, így változik az áttétel. És akkor még egy trükk, hogy összeálljon a kép.: A napkerekek a tengelyen úgy csatlakoznak, hogy azokon középre egy kis vájat van marva, a tengely belső üreges részén pedig egy kis “pöcök” mindig a megfelelő kereket tudja rögzíteni. Képeken egyszerűbb lesz megérteni.

A leírás kicsit leegyszerűsítve tartalmazza a működést. A képeken egy 7 sebességes agyváltó szerepel, ami ezen kívül további trükköket alkalmaz hogy a 3 fogaskerékpár összesen 7 sebességet tudjon, de ezt már képeken ábrázolni és leírni nehézkes. A cél inkább az elv megértése volt, remélem a lényeg átjött.