Már régóta megszületett bennem az elhatározás, hogy a városi biciklizéshez használt 1 LED-es szilikon pántos első villogót le kellene cserélni. A folyamatot nagyban gyorsította, hogy pár napja az éppen nálam lévő darab teljesen lemerült, kezdett sötétedni és még aznap sok km városi tekerés állt előttem. Mivel már korábban is nézelődtem a lámpák között, ezért nagyjából tudtam melyik modellek jöhetnek szóba, és szerencsémre a második bicikliboltban ami útba esett, meg is találtam a BBB BLS-46 SPARK lámpámat fekete színben.
A szempontok amiket figyelembe vettem, és ezeknek a választásom meg is felelt:
- beépített akkumulátor
- kicsi méret
- gyors fel-le szerelhetőség
- konzol nélküli rögzítés
A beépített akkumulátor pont azért volt fontos, mer elemet venni mindig elfelejtettem, és többször jártam úgy hogy lemerült amikor fontos lett volna. Tölteni fel tudom tenni a lámpát bármikor amikor eszembe jut, például a munkahelyemen (nem elem boltban dolgozok, tehát ha ott jut eszembe hogy kellene elem, azzal nem vagyok előrébb…). Az USB csatlakozó praktikus megoldás, a lámpához kábelt adnak, de adaptert nem. Szóval ha tölteni akarod akkor egy számítógép/tablet stb eszköz kell, vagy egy olyan adapter amin van USB. Ez mondjuk olyan esetben lehet hátrány, ha több napos túrára mész, és nem viszel olyan eszközt amin van USB, de azért ez a lámpa nem is az a több napos túrázós célhoz van.
A lámpa felső részén van egy nagyon pici kék LED, ezzel kommunikál veled szükség esetén, például ha tölteni kell, vagy teljesen feltöltött. A teljes töltés kb 2.5 óra a gyártó szerint. Ezzel a kapacitással az üzemmód függvényében 3-6.5 óra közötti az üzemideje.
A kis méret főleg esztétikai szempontból volt nekem fontos, a konzol nélküli felszerelhetőség azért, mert így több biciklire is fel tudom tenni anélkül hogy több konzol beszerzésével kellene foglalkoznom. Ennek a lámpa típusnak a rögzítése egy óraszíj szerű gumis pánttal van megoldva, a legnagyobb állásában kényelmesen felmegy egy bandázsolt kormányra. Ennél nagyobb átmérőre is lehet hogy rá lehet erőszakolni, de ez valószínűleg a pánt nyúlásával és esetleges tönkremenetelével járna.
A fényerő megadása tekintetében a dokumentáció több módon is tartalmazza az adatokat, a maximális fényerő 1m távolságban 245 lx, míg 10m távolról 2.3lx, avagy ha jobban tetszik 20 lumen. Csak ezekkel az értékekkel összehasonlítani a lámpákat nehézkes, mivel nagyon sok múlik a tényleges érzet kialakulásánál azon is hogy mennyire szórja a fényt a LED-ek előtti lencse, illetve a színhőmérséklet se mindegy. Ez a lámpa majdnem fehéret világít, egy kis sárgás összetevővel, kellemes a szemnek.
Saját tapasztalataim pár nap használat után:
A töltésre szolgáló csatlakozó takaró gumija nem szorul nagyon a helyére, eléggé be kell nyomkodni hogy a helyén maradjon és ne lifegjen a lámpán. Nem akkora katasztrófa ez, ha nem lesz rosszabb, akkor együtt lehet ezzel élni. Ami viszont ténylegesen negatívum számomra, hogy a lámpa tetején lévő nyomógombot nehéz megnyomni a vastagabb téli kesztyűben, túl kicsi a gomb és szabad kézzel is nehezen nyomható. Ezen kívül már csak az nem tetszik, hogy nem jegyzi meg a lámpa az utolsó használt funkciót, mindig végig kell nyomkodni az üzemmódokat. Én szinte csak villogó üzemmódban használom, örülnék ha az amúgy is nehezen nyomható gombot elég lenne egyszer megnyomni bekapcsoláshoz és mondjuk hosszan a kikapcsoláshoz. A kikapcsolás megy hosszú gombnyomásra, tehát lekezeli ezt a lámpa, innen már csak egy lépés lenne hogy a következő bekapcsolásnál ugyanaz a funkció maradjon mint legutóbb volt. Összesen ennyi negatívumot tudnék felsorolni, nem sok.
Kinek ajánlanám? Mindenkinek aki egy egész kicsit több pénzt szán a világítására és nem szeret elemet cserélgetni. Sötétedés utáni városon kívüli használatra kicsi a fényereje, de azért egy-egy alkalommal megfelel ha nem akarsz száguldozni. Az igazi felhasználási terület szerintem a városi, jellemzően kivilágított területek ahol inkább az a lényeg hogy lássanak mint az hogy bevilágítsd az előtted lévő utat.
UPDATE kicsit több napos használat után:
A lámpa vízállósága biztosan megfelelő, pár napja nagyon eláztam vele, de szerencsére a lámpát ez nem zavarta (engem igen, de mindegy). Az aksi simán hozza a szintet pedig hidegben az elvárható üzemidő rövidebb lenne. Teljes sötétségben a fénye is kielégítő, nem csinál nappali fényt, de ha hozzászokik a szemed a sötéthez, akkor bőven vállalható.
A gyártó weboldalán találsz még esetleg információkat:
http://hu.bbbcycling.com/accessories/lights/BLS-46