Aki gyakran szerel biciklit – főleg régieket – az néha-néha (igazából sokszor) belefut abba a problémába hogy egy alkatrész nem akar elszabadulni a biciklitől amiben az előző pár évet töltötte. Ilyen például gyakran a középcsapágy, illetve üléscső. Ezek az alkatrészek viszonylag ritkán kerülnek kiszerelésre, így amikor mégis ki kellene szedni, akkor meggyűlhet vele a bajunk. Ugyanígy problémás lehet természetesen bármilyen csavar, főleg ha nem rozsdamentes anyagból készült vagy nikkelezett. Gyakori probléma forrás az is ha egy alumínium és acél alkatrész találkozik (például alu üléscső egy acél vázban vagy acél középcsapágy alumínium vázzal), akkor kis nedvesség hatására kontaktkorrózió jön létre és a két anyag eléggé összegyógyul.
És akkor nézzük mit lehet tenni ha mégis ki szeretnéd gyógyítani a beteg alkatrészt akarata ellenére. Első és legfontosabb, hogy legyen megfelelő szerszámod. Ha nincs, akkor annak az lesz a vége hogy egy teljesen alkalmatlan dologgal szétcincálod az alkatrészt, és akkor már tényleg nehéz lesz a műtét (tapasztalatból mondom :D). Ha a megfelelő szerszámok megvannak, akkor fontos hogy az energia amit az alkatrész megmozdítására szánsz, ne vesszen el, tehát valamilyen szilárd és kemény helyre tedd a bicót, úgy hogy ne a rugalmas alkatrészein támaszkodjon fel. Ez kicsit furán hangzik, de például ha fejre állítod a biciklit hogy a középcsapágyat kiszedd, akkor az ülésen fog támaszkodni a bicikli ami elnyeli a befektetett energiád egy részét az összenyomhatóságával. Teleszkóp, kerék ugyanez. Szóval szilárdan fekszik a munkadarab, minden erődet bevetetted de mégse jön ki az alkatrész? Én kb ebben a sorrendben szoktam további lépéseket tenni.:
Csavarlazító. Barkács boltokban, benzinkutakban kapható. Ebben egy kúszóolajnak hívott anyag van, az a feladata hogy a kisebb résekbe beszivárogva kenést biztosítson, illetve valamennyi rozsdaoldó is van benne. Beszivárog a menetbe vagy a két felület közötti résekbe és megkönnyíti az alkatrészek szétválását.
Kalapács. Sok mindenre megoldás a nyers erőszak, de ezt is csak okosan. Egyrészt vigyázz magadra és minden másra ami körülötted van. Másrészt maga a kalapálás ritkán vezet magában eredményre. A legjobb eredményt úgy lehet elérni ha például egy villáskulcson támaszkodsz és a kulcs legvégén ütögeted a nyitás irányába. Persze könnyebb ha két ember végzi ezt a műveletet.
Melegítés. Ha a fentiek nem hoztak eredményt, akkor praktikus megmelegíteni az alkatrészeket. Felhívnám rá a figyelmet hogy bizonyos esetekben ez az alkatrészek károsodását okozhatja, például a csapágyaknak lehet műanyag porvédője amit megolvaszt, stb. Szóval csak olyan esetben érdemes ezzel próbálkozni ha nincs műanyag alkatrész a közelben vagy már úgyis mindegy az adott alkatrésznek és kiszerelés után úgyis kukába kerül. Másik fontos dolog hogy csak mértékkel szabad hevíteni az alkatrészeket mivel károsodáshoz vezethet, illetve a festéket is leszedi bizonyos hőmérséklet felett. Szóval ha mégis ehhez folyamodsz, akkor lehet valamilyen kis lángszóró szerű eszközzel vagy hőlégfúvóval is próbálkozni. A lényeg hogy a meleg alkatrészek kitágulnak (meglepő :D), tehát például ha melegíted a vázat a középcsapágynál, akkor a középcsapágy kevésbé lesz meleg mint a váz, illetve az átmérője is kisebb, tehát valamennyire a menetek távolodni fognak egymástól. Ez miért is jó? Egyrészt ami összerozsdásodott az ettől megmozdul kicsit, másrészt ha ilyen állapotában fújsz rá csavarlazítót, akkor az még könnyebben behatol a menetek közé. Vigyázz, gyúlékony az olaj, csak okosan! További előny hogy télen nem fázol 🙂
Na és ha ez se segít? Hát az szívás 🙂 Ilyenkor kerülnek elő a durvább eszközök és a nagyobb erőkar. Azt hiszed van egy csőfogód és azzal mindent ki tudsz nyitni? Hát sajnos nem. Én is jártam már így, ilyen esetben szerintem egy megoldás marad, ha ráhegesztesz egy hosszú vasdarabot a kérdéses alkatrészre. A hegesztés miatt eléggé meg is melegszik az alkatrész, ez már magában is megoldás néha, illetve ott lesz egy akkora erőkar amekkora vasdarabot találsz. Ha olyan anyaggal van dolgod amihez nem tudsz hegeszteni (pl alumíniumot nem lehet minden mezei géppel hegeszteni), akkor egy szerszám feláldozásával arra is lehet hosszú erőkart varázsolni. Ha ez se segít, akkor írj egy levelet a télapónak hogy milyen új alkatrészeket hozzon mikulásra.