Mucikli blog – a biciklis blog

Biciklisek és a KRESZ szabályok betartása

Olvastam ma egy cikket amit ajánlanék másoknak is, konkrétan az ésszerűtlen szabályzásról szól Debrecenben amivel a helyi bringások életét nehezítik. A cikk lényege, hogy sok helyen a lámpás kereszteződések előtt pár méterrel kiraktak biciklivel behajtani tilos táblát, mivel a kereszteződésen áthajtani veszélyes. Nem részletezném a vonatkozó szabályokat ami alapján a tábla kint van, nyilván meg lehet indokolni a hülyeséget is. Nem tudom mennyivel jobb ha valaki egy nagy forgalmú lámpás kereszteződésen áttolja a biciklit mintha tekerve normális tempóval átgurulna. A valóságban persze nincs az a biciklis aki betartja ezt a szabályt, vagy ha igen, akkor ezzel szerintem magát veszélyezteti.

A kérdés:

Ki a hülye? Aki a szabályokat rosszul találja ki, vagy aki a hibásan hozott szabályokat nem tartja be?

Eredmény

 Betöltés ...

A cikk folytatásában még kicsit boncolgatom a buta szabályok betartásának kérdését.

Ha egy szabályt az emberek nagy része nem tart be, akkor annak valami oka van, ott a szabály is hibás. Nem szoktam számolni, de érdekes statisztika lenne ha megnéznénk hány biciklin van csengő. Igen, ez az egyik vesszőparipám 🙂 Mivel szerintem nincs értelme kötelezni a biciklist rá hogy a biciklijén legyen ezért részemről nem is rakom fel, úgyse használnám. Ugyanígy nem alkalmazom az olyan szabályokat amivel magamat veszélyeztetem, nem fogom tolni a biciklimet az út szélén azért mert kirakott valaki oda egy táblát ha ezzel magamat veszélybe sodrom. Nem azt mondom hogy feltétlen szabálytalankodni kell, ha lehet akkor elkerülöm az ilyen helyzeteket. Tipikus példa amivel minden munkanap találkozok, Tímár utcai felüljáró Budapesten (pacsi Debrecen, nálunk is van ilyen). Aki nem ismeri, a lényeg hogy a felüljáró egy bicikliút része, de gyalog is lehet rajta közlekedni. A tekerést tábla tiltja mivel a gyalogosok egy részének a biciklisek egy (valószínűleg bunkó módon viselkedő) részével konfliktusa volt, így a biciklizés ezen a szakaszon tilos, a közeg meg büntet. Természetesen az élet utat tör magának, az eredmény az, hogy a biciklisek nagy része elkerüli a hidat, a gyalogosok nagy örömére egy részük a járdát, egy részük az autósok nagy örömére úttestet választja. Jó ötlet volt kitiltani a bicikliseket a hídról? Nem hiszem. Az eredményt részben hozza, nagyrészt nem tekernek a hídon biciklisek, de a környék gyalogosai ugyanúgy frusztráltak maradtak a járdán tekerők miatt. Szóval egy biztos, a helyes megoldás nem ez lett volna.

Rengeteg hasonló példát lehetne hozni, nem ragoznám tovább. Jó lenne ha a szabályokat végig is gondolnák mielőtt bevezetik, nem csak az lenne a cél hogy egy probléma meg legyen oldva, hanem a megoldás hosszútávon is használható és betartható legyen 😉