Mucikli blog – a biciklis blog

Biciklizés a Balaton körül

Idén immáron sokadik alkalommal tekertük körbe a Balatont, az évek alatt összegyűlt tapasztalatokat megosztanám, hátha valaki kedvet kap hozzá. Kis csapatunk (idén 13 fő) edzettségi szintje eléggé nagy szórást mutatott, többen napi szinten biciklizünk, de valaki csak igen keveset alkalomszerűen (vagy semmit). Ha hasonló társasággal vágsz neki az útnak, akkor azt javaslom minimum 2 napra tervezzétek a távot. Aki edzett, az persze letekerheti 1 nap alatt, de ez a cikk elsősorban nem neki fog szólni 🙂

Balaton kör, panoráma a Tóról

Az útvonal nem bonyolult, egy szabály van ha elbizonytalanodsz: a Balaton mindig ugyanazon az oldaladon legyen mint induláskor. Én már mindkét irányban megcsináltam a kört, igazából mindegy hogy merre indulsz el. Többünk tapasztalata szerint és az idei túrán is a Balatonfüred – Balatonlelle – Balatonfüred irányt választottuk óramutató járásával ellentétesen, tehát a tó a bal kezünknél volt 🙂 Ez az első napra kb 100-120 km távolságot jelent attól függően milyen útvonalat választunk illetve hogy a tihanyi félszigetre benézünk-e vagy átvágjuk. A második nap ebben az esetben kicsit rövidebb, de persze akkor már az első nap fáradalmai után kell tekerni ami így kb megfelelő elosztást jelent.

Leutazás
A csapat egy része autóval érkezett, egy másik része vonattal. Volt aki bérelt biciklit a helyszínen, sőt ezért még sétálni se kellett az állomásról mert a szolgáltatás árában benne volt az is hogy kihozták és érkezéskor ugyanonnan vissza is vitték a bicikliket. A bérlés átlagos ára jelenleg 1500-2000 Ft/nap. A vonat meglepő módon pontos volt, a vonat kocsik meg hát olyanok amilyenek. A kerékpárszállító kocsiban bőven volt hely, tehát nem panaszkodok rá. Szerencsére pár éve rájött a MÁV is hogy rengetegen mennek ezen a vonalon biciklivel és bőven van hely.
Aki kocsival érkezik az arra gondoljon hogy valahol 2 napig parkolni is kell, érdemes esetleg előre megnézni hol van őrzött parkoló.

Bicikli
Fontos hogy olyan géppel indulj el ami jó eséllyel nem fog szétesni az út alatt, ez gondolom egyértelmű. Persze fejleszti a kreativitást az út széli barkácsolás, de ha nem muszáj akkor ne erről szóljon a túra. Sokkal könnyebb a távot tekerésre optimalizált bicóval teljesíteni, tehát van lehetőséged rá akkor ne a legszélesebb rücskös gumival szerelt montit válaszd (kivéve ha kifejezetten edzeni szeretnél), jobban jársz egy vékony kerekű túra géppel esetleg országútival. A gumit fújd fel jó keményre, így sokkal jobban fog gurulni.
A csomagok cipeléséhez praktikus ha van csomagtartó is, a hátadon cipelni az összes csomagodat 2 napig igen kényelmetlen.
Az alapvető kresz tartozékok legyenek a bicikliken, főként a lámpára gondolok, a csengő hiányába tudtommal még senki nem halt bele 😉

Felszerelés, ruházat, csomagok
Pár dolog van amit praktikus magatokkal vinni ilyen hosszú útra. Ami viszonylag egyértelmű hogy defektre érdemes felkészülni. Ami kevésbé egyértelmű hogy legyen olyan ember is a csapatban aki meg tudja javítani a lyukas gumit 🙂 Szerszámok közül a mai biciklik többségéhez elegendő egy imbusz kulcs készlet, szinte minden ilyen csavarral van rögzítve. Az olyan biciklikhez amikek nem gyors kioldós a kereke vigyetek villáskulcsot. Hozzáteszem hogy defektet lehet javítani úgy is ha nem szeded ki a kereket, de például belsőt cserélni egy kiszakadt szelep miatt már nem tudsz. A leeresztett gumit fel is kell fújni, szóval legalább egy valakinél legyen pumpa is a megfelelő szelep csatlakozással (általában manapság két típus van forgalomban és a pumpák többsége is támogatja mindkettőt). Ezeken kívül érdemes egy kombinált fogót, gyors kötegelőt és tape szalagot bedobni a táskába, ezek bármilyen útszéli gyorsjavításnál jól jöhetnek.
Ruhát és egyebeket csak a legfontosabbakat vigyétek magatokkal, nem kell feltétlen hajszárító, hajvasaló, báli ruha meg ilyenek, egy vékony esőkabát, váltóruha másnapra. Próbálj kényelmesen felöltözni, gondolj rá hogy tekerni fogsz amivel hőt termel a szervezet, tehát a normál utcai ruhádnál kicsit kevesebb réteg is elég lesz. Ha a túrát nyáron csinálod akkor minimális ruha is elég lesz, leégés ellen naptejjel reggel kend be magad. Ez még néha ősszel is igaz! Érdemes napszemüveget felvenni akkor is ha nem kifejezetten bántó a napsütés, így a bogarak nem repülnek a szemedbe. Ha nincs hozzászokva a kezed az egész napos biciklizéshez, akkor egy jól párnázott kesztyű sokat segíthet (és egyébként is ha elesel, akkor a kezed ami biztosan földet fog érni, tehát jó ha van egy plusz réteg rajta). Ugyanígy fontos lehet a biciklis nadrág annak aki nincs hozzászokva az egész napos üléshez.

Szállás
A Balatonon rengeteg szállás lehetőség van, de érdemes előre tisztázni a szállásadóval hogy biciklivel érkeztek. Előfordulhat hogy egy defekt miatt később érkeztek, rossz esetben este. A szálláson a bicikliket is biztonságos helyre kell rakni éjszakára, ennek lehetőségét is előre érdemes tisztázni, én személy szerint azt szeretem legjobban ha a bicikli mellettem aludhat, vagy legalábbis zárt helyen legyen. Mi Balatonlellén a kikötőben aludtunk idén, a szállás lehetőséget ezúton is köszönjük Balázsnak 🙂 Aki keres itt szállást, annak egy kis segítség hogy jó helyre kerüljön.: alkaapartman.hu

Az út
Az első nap mint írtam mi túlestünk a hosszabb részen, kicsit sokat szöszöltünk a megállásokkal így már sötétedés után értünk be. Ez főként annak tudható be hogy már ilyenkor korábban sötétedik, nyáron simán megvan 15 körüli átlagtempóval is. Lehetőség szerint 20 körüli tempót érdemes tartani vízszintes szakaszokon, így a kisebb emelkedők okozta lassulással is meglesz a 15 körüli átlagtempó. A Balatonnak ez a része ilyenkor ősszel kicsit kihalt, többször problémát okozott hogy hol álljunk meg enni. Boltot azért lehet találni, így a csoki-ropi-nápolyi megoldható, de normális áron főtt ételt találni nehézkesebb. Nyáron persze más a helyzet, de aki ősszel vág neki az legyen jobban felkészülve.
Ezen a napon a Badacsony körüli részen van lehetőség egy kis csalásra, ugyanis a bicikliút felvezet minket a hegyre. Ha nem akarsz mászni (avagy tolni), akkor a 71-es úton lehet menni. A forgalom nem volt vészes mikor mentünk, de az emelkedő is kibírható, régebben feltekertünk.
A második nap egy kicsivel rövidebb táv (azért nem sokkal), és több az emelkedős rész is. Azt gondolnád hogy egy tavat kerülsz körbe és hát a tó biztosan vízszintes, így az út is. Hát nem teljesen, ugyanis nem tudsz végig a parton menni. Az emelkedőknek van egy olyan áldásos hatásuk hogy lejtő követi őket, gondolj erre amikor kapaszkodsz fölfele! Az egyik legszebb szakasza is itt van talán az útnak Balatonakarattyánál a magaspart ahonnan jó időben a tóra nagyon szép kilátás van. Itt a “hegy” tetején van kút is és több pad is ahol le lehet ülni kicsit pihenni.

Összességében a kerékpárút állapota változó, vannak nagyon jól karbantartott és táblázott részek, de vannak olyan helyek is ahol csak tippelni tudsz hogy merre kell továbbmenni. Ha egy kereszteződésben elbizonytalanodsz, akkor érdemes várni kicsit, hátha jön szemből valaki biciklivel, illetve sokszor az egyik irányból hiányzik a tábla, de a másik irány táblájának hátulját ki lehet szúrni. Vannak helyek ahol a táblák teljesen eltűntek, de a földön festékszóróval felfújta valaki a helyes irányt, így lefelé is érdemes nézni ha más ötleted nincs. Nagyon eltévedni szerintem nem lehet, az út nagy részénél vagy a parti autóutak megtalálhatóak, vagy az üdülő övezetben kis utcákban kacsázva idővel biztosan belebotlasz a kijelölt útba. Az utak egy-egy helyen elég keskenyek (mert eleve keskenyre tervezték vagy mert a növényzet már kezdi benőni), pár helyen a fák gyökerei miatt göröngyösek. Aki országútival megy az biztosan rossznak fogja értékelni az útminőséget, túra bringával vagy montival nem annyira feltűnő.

És hogy legyen a cikkben egy kis Mucikli tartalom is: A képen látható biciklit magamnak építettem, a túra előtti este lett kész és hiba nélkül teljesítette a távot. Ez már amolyan Mucikli szokás, amikor az első Mucikli elkészült, azt is a Balaton körüli túrán teszteltük. A furcsa táska rendszer bizonyára feltűnt a képen, ennek az oka az, hogy a piros-fekete táska igazából nem a bicikli tartozéka, csak az egyik résztvevő csomagtartója tönkrement, és így a táv háromnegyedét dupla csomaggal tettem meg.

Balatonfüredi sétány, biciklitúra vége