Mucikli blog – a biciklis blog

Ha a gumi pereme nem pattan fel a felnire…

Előbb vagy utóbb biztosan belefutsz abba a problémába, hogy a gumi pereme nem pattan be a felni peremére, hanem a felni közepén ragad, és hiába pumpálod nem akar szépen egyenletesen a helyére feszülni. Aki már találkozott ezzel, az tudja hogy az átlagosan 10 perces gumicsere 1 órás rémálommá válhat. Azt vettem észre hogy ez inkább a belülről is festett felületű felniknél jellemző probléma, de nem minden gumi-felni kombináció produkál ilyet. Valószínűleg ha a felni tűréshatáron belül (például a festékréteg miatt) egész kicsit nagyobb és a gumi pedig kicsit szűkre szabott peremet kap, akkor ez lesz az eredmény.
Ha tehát összeszerelés és pumpálás után azt látod hogy a gumi össze-vissza jár, pedig a felni egyenesen fut, akkor mi a megoldás?

Az első amit tisztázni kell, hogy helyesen hogy rakd fel a bicikligumit:
Fontos, hogy úgy rakd fel a külső gumit, hogy a belső sehol se legyen a perem és a felni közé csípve. Ez pumpálás során akár defektet és egy nagy pukkanást is produkálhat, tehát jól nézd meg mielőtt pumpálsz. Először csak párat fújjál a pumpával, éppen csak kezdjen feltöltődni a belső, majd a gumit körbe az egész kerületén mindkét irányba mozgasd át, mintha le akarnád fordítani a felniről. Ezzel eléred hogy ahol eddig nem volt esetleg jó helyen a belső, ott a helyére tud menni. A szelepnél a belső erősebb és kicsit vastagabb a belső is, így a szelepet befele kell kicsit nyomni és mellette a külső peremét a helyére igazítani. Ha ezt nem teszed meg, akkor itt a felni kijjebb tud kerülni a peremnél és a másik oldalon emiatt nem fog a helyére menni a perem. Ezután az üzemi nyomás harmadára pumpálva lehet kicsit pattogtatni és nyomogatni a gumit, így szépen a helyére fog menni. Ha úgy látod minden ok, akkor lehet felfújni. Én vissza is szoktam kicsit ereszteni és újra felfújni, de ez már opcionális ha egyébként a perem szépen körben a helyén van.

Ha a helyes módszer ellenére nem megy a helyére a perem, akkor a következőket lehet tenni:
Az első amit megpróbálok, hogy a gumit leeresztem majdnem teljesen és benyomkodom körbe a peremet újra egyenletesen középre, és a felfújást újra elkezdem, de a művelet során többször igazgatom és nyúzom a gumit hogy a helyére pattanjon a perem.
Ha ez nem segít, akkor kis mértékű probléma esetén a gumi és felni által megengedett maximumra fújom a gumit, ez néha segít és hangosan kipattan a gumi pereme, lehet örülni. Ha egy ballonosabb gumiról van szó, akkor arra nagyon kell figyelni, hogy a rossz illeszkedés miatt, a nagyobb nyomás akár a gumi peremét kiugraszthatja a felniből, a belső kitüremkedik és akár el is durranhat. Nekem ezt a jelenséget figyelmetlenségből sikerült egy 2.5-ös Syncros FLT 3 gumival és Sun Ringlé Single Track felni párossal a napokban előadni, szerencsére durranás nélkül.
Szóval a nagyobb nyomás ilyen gumik esetén nem mindig megoldás, elővigyázatosan kell fokozatosan felfújni és ha nagyon nem adja ki akkor visszaereszteni, majd igazítás után újra fújni.
Ha ezeken végigmentél, akkor már bizonyára eléggé ideges vagy, de nyugi, van egy végső megoldás ami nekem már sokszor segített, ez a szappanos víz. Azért nem zsír vagy egyéb kenőanyag, mert a szappan száradás után nem csúszik, míg a zsír a felni és a gumi szoros illeszkedését tönkreteszi és csúszik a gumi a felnin. Ez kicsit furán hangzik, de a külső ahogy fékezéskor erőhatás éri, szépen a belsőt is húzza magával és a szelepet forgatja ami idővel kiszakadhat. Szóval szappanos víz, ezt többször is próbáltam, eddig nem volt belőle baj. A gumit nem kell levenni, csak teljesen le kell ereszteni és a szappanos vizet afelnire szépen körbe felvinni. Nem elég ott ahol nem pattant be előzőleg, mivel akkor ott szépen be fog pattanni, de máshol megint nem. Nekem az vált be a legjobban, hogy egy kiürült pumpás tisztítószer flakonba tettem, és ezzel vittem fel az anyagot. További előnye hogy ezt így akár egy benzinkútig is viheted ahol van kompresszor és nem kell pumpálni 🙂
Ha helyesen raktad fel azt onnan biztosan tudod hogy a gumi peremén körben lévő csík a felni peremével párhuzamos mint az alábbi képen a cikk apropójául szolgáló már helyesen felrakott gumin látható. Azért is volt különösen nehéz eset, mert a maximális nyomásérték 3.5 bar, ezt csak kicsit kellett túllépni ideiglenesen, de több alkalom kellett hogy mindkét oldal körben meglegyen. Sose akarom leszedni 😀

Syncros FLT 3 + Sun Ringlé Single Track