Mucikli blog – a biciklis blog

Itt valami nem kerek, avagy az ovális lánctányér

Saint-Tropez városkájában kirándultunk nemrég, az egyik kis utcában felfigyeltem egy biciklire amin egy nagyon ovális formájú lánctányér volt.

ovális lánctányér

Egyből a Shimano féle Biopace jutott eszembe, mint a legismertebb hajtómű ami nem kör alakú lánctányérral került forgalomba. A konstrukció egyébként nem lett túl népszerű, így a gyártását megszüntették, de van pár gyártó aki jelenleg is gyárt hasonló elven ovális lánctányérokat. Persze aki még nem hallott erről, annak felmerülhet a kérdés hogy ez vajon miért is jó? A lényeg kb annyi, hogy a tekerés során körkörös mozgást kellene végezni, de anatómiailag erre az ember nem képes, a holtpontokon nehezebb átlendíteni a pedált, így a tekerés kerek lánctányér esetén szakaszos. Ezt síkon kevésbé lehet érezni, de ha hegynek felfelé tekersz, akkor nagy emelkedőn folyamatos lassuló-gyorsuló mozgást lehet megfigyelni. Ha egyszer találkozol egy olyan emelkedővel amivel nem tudsz megbirkózni (vagy rossz sebességben vágsz neki), akkor az egyik holtponton fog megállni a pedálozás.
Ezt próbálja ellensúlyozni az ovális lánctányér, azzal hogy az erőkar és így az áttétel folyamatosan változik az ovális forma miatt. Persze ez a kérdés ennél bonyolultabb, ugyanis az ovális forma arányai illetve a hajtókarhoz képesti szögek nagyban befolyásolják a menettulajdonságokat. Például a képen látható rendszer a holtpontokon könnyebb átbillenésre van optimalizálva és az is látszik hogy a hajtókarhoz képest a csúcsok nem 90˙ szögben vannak. Az említett Biopace rendszer egy más elgondolás volt, itt egy egész kicsit fordított logikát alkalmaztak, ugyanis az elgondolás szerint ahol erősen tudsz tekerni, ott kisebb lesz az áttétel, így felgyorsul a tekerés és könnyebb lesz átlendíteni a holtponton ahol a legnagyobb az áttétel. Pontosabban ez kicsit elnagyolt, mert az egész szögben kicsit el van tolva, de kb ez a lényege. Ez a rendszer sokak számára térdfájást okozott, ugyanakkor nem hozott érdemi teljesítmény javulást, így csak kis közösség értékelte. A ma kapható rendszerek jellemzően a képen látható elgondolás alapján készülnek, megszokást igényelnek. Ha ilyemit akarsz venni, akkor például a Rotor féle Q-Rings ami szögben a saját kényelmedhez igazítható, ugyanis a rögzítő furatok körben az egész lánctányéron ott vannak, így bármilyen szögben eltolható a tányér.

Rotor Q-Ring

Egy másik gyártó az Ogival, ennek a gyártónak a terméke volt a biciklin is amit fényképeztem. A formája egészen érdekes, nem lapított kör, inkább mint két körszelet összeillesztve.

Bár még nem volt szerencsém ilyen rendszerrel tekerni, de úgy gondolom főleg hegynek felfelé kis fordulatszámnál lehet értelme ilyen hajtóművet választani. Ha egyszer a kezembe kerül egy ilyen gép és kipróbáltam, akkor frissítem a cikket 🙂

A téma szempontjából mellesleg a hely ahol a fénykép készült az a város, ahol a híres Saint Tropez-i csendőr film is itt játszódik Louis de Funès (avagy Lütyő őrmester) szereplésével. Nagyon szép kis város, érdemes megnézni és mint látható a helyiek szeretnek ilyen szép bicikliket és persze autókat és hajójat birtokolni 🙂