Mucikli blog – a biciklis blog

Kónuszos kerékcsapágy karbantartása

A bicikli kerékcsapágyak időszakos karbantartása, zsírozása kiemelten fontos a hosszú élettartam szempontjából, de egy jól futó kerék tekerés közben kisebb ellenállást is mutat, tehát ilyen téren is profitálhatsz belőle ha időnként rászánsz egy pár percet.

Gyakran felmerül a kérdés, hogy mennyi időnként szükséges a kerékagy zsírozása, tisztítása? Hát ez egy soktényezős kérdés, aki koszosabb körülmények között is teker, például télen vagy terepen, annak félévente mindenképp javasolt. Átlag esetben a tavaszi felkészülés részeként érdemes elvégezni ezt a karbantartást. Pár évente az egy helyben álló biciklire is ráfér, mivel a zsír elöregszik idővel.

A cikkben nem kifejezetten specializálódnék, ha egy-két típust szétszedtél és sikeresen összeraktál, akkor a többi is menni fog. Talán ez alól az agyváltó képez kivételt, de az egy másik cikk lesz hamarosan. A szerszámok amikre biztosan szükséged lesz.:

A szerszámok közül a kónuszkulcs talán az egyetlen ami magyarázatra szorulhat. Ez egy vékony profilú villáskulcs ami 13-18 közötti méretekben jellemző, kerékagytípus függő hogy melyikre lesz szükséged. Általában egy kulcs két fele különböző méret, így 3 db kulcs kb minden esetben elegendő lehet. A villáskulcs készlet túl vastag, nem fér oda, szóval ezt nem nagyon lehet kihagyni, ha nincs akkor be kell szerezni.

kónusz kulcs

A hátsó kerék csapágyainak tisztításához a kerékagy típusának megfelelő racsni leszedő szerszám kell, ugyanis a csapágyat ez minden esetben takarja. Enélkül is kivitelezhető a tisztítás és zsírozás, de nagyban megkönnyíti a műveletet ha leszeded.

A műveleti sorrend a következő.: A kereket szedd ki a bicikliből és fektesd le egy olyan helyre ahol az esetlegesen kiszóródó golyókat könnyen megtalálod és nem koszolsz össze semmit ami nem tisztítható. Én személy szerint egy magas peremű műanyag tálcát javaslok amire ráfekteted a kereket. A kerék tengelyének két oldalán egy-egy kónuszos csavar és a rákontrázott anya van. A kónuszra csak a korábban említett lapos villáskulcs megy rá, a rákontrázott anya sima villáskulccsal nyitható. A lenti képen látható módon a kónuszt fixen kell tartani és a villáskulccsal a záróanyát oldani.

kónusz kinyitása

Néha ezek a csavarok elég makacsul össze akarnak tartozni, de a nyers erő segít 🙂 Ha a záróanyát sikerült megmozdítani, akkor először azt tekerd le, majd a kónuszt, de közben alulról tartsd a tengelyt vagy legyen megtámasztva, különben kiesnek a golyók (ami nem baj ha tálca felett csinálod). A következő képeken látszik az eredmény, a szinte használható zsír nélkül futó golyók, és a koszos kónusz.

Ha a csavarokat leszedted, akkor a tengelyt a másik oldali kónusszal együtt ki tudod húzni, a golyók pedig kipotyognak. Ez alól kivétel lehet, hiszen vannak olyan csapágy rendszerek amik korárral vannak, tehát a golyók nem különállóan szedhetők ki hanem egy csapágyházzal együtt. A golyók egy része azért általában a helyén marad, vagy középen a tengely helyén, ezeket óvatosan ki kell lökdösni.
A tengelyen maradt kónuszt nem feltétlen kell leszedni, de ha nem szimmetrikus a kerékagy (pl.: hátsó kerék vagy egyes első kerékagyak), akkor nem mindegy hogy melyik oldalra kerül majd vissza. A kerékagyon a csapágyak védelme érdekében porvédő van, ha könnyen lejön, akkor szedd le, így könnyebb lesz a takarítás. Ha nem jön le, ne erőltesd, enélkül is menni fog a takarítás és összeszerelés.

A takarítást én karburátor tisztítóval szoktam csinálni, ez a ráégett zsírt és koszt is leszedi pillanatok alatt, majd elpárolog és így biztosan nem marad oldószer a kerékagyban ami az új zsírt tönkretenné. Ezen kívül még a brigéciolt tudom ajánlani, ez kíméletesebben de hatékonyan tisztít, ugyanakkor jobban oda kell figyelni hogy letöröld az alkatrészekről összeszerelés után.
Ha minden csilli-villi tiszta akkor ellenőrizni kell az alkatrészeket. Ha például törött, repedt golyót találtál, az nem jó jel. Egyrészt ilyenkor az összes többi golyót is nyugodtan dobhatod (miután megmérted mekkorát kell venni helyette), másrészt esélyes hogy a kónuszon is sérülést találsz. Ha ez a kerékagy belső felére vonatkozó felületet nem érintette akkor megúsztad a kónuszok és a golyók cseréjével. Ezzel kapcsolatban csak annyira figyelj, hogy ha egyetlen golyó sérült, akkor is az összeset cseréld. Ennek az oka az, hogy a golyók kopnak, és így az új és a régi golyó más méret lenne ami nem szerencsés. Ha a golyók nem deformálódtak, szép fényesek és nincs rajtuk sérülés, akkor újra lehet őket használni. Ha megfelelően karbantartod az agyat, akkor ez akár több tisztítás esetén is igaz lehet, a megfelelő kenés fitten tartja ezeket a kis apró alkatrészeket.
A kónuszon a használat következtében egy vékony csík keletkezik amit a golyók hagynak rajta. Ha ez a csík egyenletes és nem vastag, akkor újra lehet használni (1mm-t mondanak de ezt ugye nehéz megmérni egy íves felületen). Ha vannak rajta beütődések, egyenletlen kopásnyomok, akkor csere a golyókkal együtt. Ha a vonal nem egyenes a kónuszon, akkor arra lehet gyanakodni hogy a tengely se egyenes, érdemes ezt is ellenőrizni. Ilyen esetben én azt csinálom, hogy a tengelyre valamilyen jelölőt teszek amiből tudom hogy ha leszedem a kónuszt, akkor kb meddig kell visszahajtani az újat. A tengelyt egy egyenletes felületen gurítva kiderül hogy egyenes-e. Tisztítást követően a kónuszon így néz ki a vonal amit még éppen vissza lehet tenni (a kép sajnos nem túl jó, fényes a felület).:

kónusz és tengely

Ha mindent ellenőriztél, szükség esetén cseréltél, akkor mehet az összeszerelés. Itt két kicsit trükkös rész van, a golyók megfelelő elhelyezése, illetve a kónusz meghúzása.
A golyókat számold meg, páros darabszám kell hogy kijöjjön (ha nem akkor elhagytál egyet, vagy még a kerékagyban van). A csapágygolyókat felezd el előre, hogy ne zsíros kézzel kelljen még ezzel is bajlódni. A kerékagy mindkét oldalán a kónuszba juttass annyi zsírt, hogy aztán a golyókat szépen a helyén tartsa. Ha kicsit többet raksz, az nem nagy baj, a tengely felé ki fogja nyomni a csapágy magából (ha a porvédő rossz, akkor sajnos arra is, ezt ilyen esetben majd le kell törölni). Ha a zsír körben a helyén, akkor jöhetnek egyenként a golyók mindkét oldalra. Ha híg zsírral, vagy olajjal próbálkozol, az is kivitelezhető, de akkor már trükközni kell a golyók helyben tartásával amikor megfordítod a kereket. Ha végeztél a két oldallal, és a tengely a helyén, akkor mehet rá a kónusz. Ezt kézzel rá kell tudnod csavarni ha a tengelyt is szépen megtisztítottad. Pont annyira tekerd rá hogy fixnek érezd a tengelyt, ne kotyogjon. Ezután jöhet a kontraanya szintén kézzel ameddig megy.
A megfelelő kónusz beállítás nehéz, a lényeg az, hogy kotyognia nem szabad, de szorulni se. Én úgy szoktam hogy a kézzel rátekert kónusz anyát a megfelelő kulccsal a helyén tartom, közben a záróanyát rákontrázom, de nem túl erősen. Ezután ellenőrzöm a kotyogást vagy szorulást, illetve hogy megpörgetve szépen akadás nélkül forog-e a tengely. Ha kotyog, akkor a két oldali záróanyát egy-egy villáskulccsal záró irányba forgatom kicsit, addig hogy egy egészen aprót szoruljon, majd a korábban megbontott oldalon a majdnem teljesen összekontrázott párt nyitás irányban összekontrázom. Ez egy türelem játék, a lényeg hogy mindkét oldalon erősen legyen összekontrázva, különben pár km után kotyogni fog. Ha gyorszáras tengelye van a kerekednek, akkor egy aprót lehet lazábbra hagyni, ugyanis a gyorszár működési elvénél fogva összenyomja a tengelyt kicsit.

Hát ennyi lenne, sok sikert hozzá, ha nem megy kérdezz!