Most hogy tavaszodik, előkerülnek sorban a biciklik, egyre több kezdőt is látok a városban. Ezt a tavaszi hatást erősíti a sok útfelújítás is; akinek nincs kedve a dugóban ülni, azok közül sokan a biciklit kapják elő és kezdenek vele közlekedni. Ez így rendben is van, de sokszor sajnos a biztonságos közlekedéshez szükséges tudás hiányzik. Tudom hogy valahol mindenkinek el kell kezdenie, próbálok ebben egy kicsit segíteni.
Az első ami fontos, hogy a kerékpár olyan állapotban legyen amivel biztonságosan lehet közlekedni. Mit értek ez alatt?
- Legyen rajta megfelelő fék. Ami elindul az idővel magától is megáll ugyan, de jobb ha azért te befolyásolod ezt szükség esetén.
- A gumikon legyen megfelelő futófelület. A jobb tapadás mellett a defekt esélye is kisebb friss gumikon.
- A lánc ne ugráljon, ha váltós a bicikli akkor legyen megfelelően beállítva. Nem túl megnyugtató ha látod hogy jön valaki szembe a bicikliúton és lefelé néz a váltóra miközben vadul rángatja a váltókart.
- Megfelelő nyeregmagasság beállítás. Ha telitalppal le tudod tenni a lábad, akkor valószínűleg alacsonyra van állítva. Emiatt nem tudsz megfelelően erőt kifejteni és a térded is fájni fog. Röviden a lényeg, hogy a pedál alsó holtpontjában majdnem egyenes legyen a lábad.
- Láthatóság! Egyre több helyen hangsúlyozzák, nem részletezném nagyon, remélem egyértelmű.
Ezek a feltételek nem csak a Te érdekedben fontosak, másokat se veszélyeztethetsz az úton. Egy jó műszaki állapotú biciklivel boldogabban és könnyebben tekerhetsz.
Ha a biciklid megfelelő állapotban van, akkor indulj útnak bátran!
Az úton próbálj figyelmes lenni, főleg ha nincs nagy tapasztalatod. Először kisebb forgalmú utakon vagy bicikliúton közlekedj, ha már nem kell a biciklizésre koncentrálnod, akkor bátran mehetsz a forgalmasabb utakra is. A gyakorlati tudás a fontos, de nézzük az elméletet.:
Elindulás
Egyszerűen hangzik, mégis sokszor látok hibás technikákat. A helyes technikáról már készült egy cikk, részletesen leírtam benne hogyan kell ezt csinálni. Ami fontos, hogy a parasztlengős megoldás kerülendő, ahogy a rollerezős megoldások is. A napokban láttam olyan technikát is, hogy a nyeregben ülve lábujjheggyel a földet simogatva próbálta egy lányka elindítani magát, így nyilván nem tudott megfelelő kezdőlendületet adni. Röviden a technika: pedál kb 45 fokos szögben, egyik lábad rajta. Másik lábaddal a földön állsz és nem az ülésen ülsz (ha megfelelő a váz méret és jól van beállítva az ülésmagasság, akkor amúgy is max a lábujjhegyed ér le). Körültekintést követően a pedált elkezded lenyomni, a földön lévő lábaddal löksz magadon és egyben a nyeregbe pattansz. Részletesebben az említett korábbi cikkben.
Megállás, fékezés
Sokan félnek használni az első féket, pedig nagyobb fékhatást csak ezzel lehet elérni, a hátsó fékkel farolgatni meg lassítani lehet maximum. Olyan helyen amit biztonságosnak vélsz, nyugodtan próbáld ki a fékerőt folyamatosan növelve. Nyugi, nem fogsz átesni a kormányon. A legtöbb átlagos bicikli nem tud elegendő fékhatást kiváltani ahhoz hogy a nyeregben ülő biciklis átessen a kormányon, kivéve ha ezt egy padkával vagy egyéb akadálynak hajtással elősegíti a bicikli sofőrje.
Amire általában figyelni kell ha közúton fékezel.: Indokolatlanul ne fékezz nagyokat, mert aki mögötted van, az nem biztos hogy számít rá! Ha megijedsz, és nagyobbat kell fékezni, akkor is próbálj kicsit figyelni arra hogy adagold a féket és ne reflexből tövig rántsd a fékkart. Így tényleg nem fogsz fejre állni és a kerék se fog oldal irányba kicsúszni alólad. Ez főleg csúszós vagy poros úton fontos! Ha megálltál, akkor arra is figyelj hogy mások ki tudjanak kerülni, ne maradj veszélyes helyen.
A lényeg hogy a fékezésnek rutinból kell mennie, ha vészhelyzetben próbálsz először hirtelen megállni, akkor már késő lehet. Gyakorold például egy parkban.
Haladás, kanyarvétel
Elég egyszerűnek tűnik, mégis van pár dolog amire figyelned kell!
Próbálj egyenletesen haladni, így kiszámítható leszel a forgalom többi résztvevője számára. Akár bicikliúton, akár az úton haladsz, tarts jobbra és ne kacsázz! Ha padka mellett haladsz, fontos hogy annyi távolságot hagyj, hogy a pedál véletlen se érjen a padkához. Ha leér, elég nagyot lehet esni, láttam már ilyet.
Ha kanyarodnod kell, akkor ezt a szándékodat jelezd a kezeddel. Legyél egyértelmű és határozott, ha bizonytalan vagy, azzal másokat is megzavarsz. Kanyarodni nem feltétlen csak lassan lehet – meglepődnél milyen gyorsan is megy -, de kezdőként nem kell száguldozni. Az fontos hogy kanyarodás közben nagyot már nem tudsz fékezni, így még az ív megkezdése előtt lassíts! Gyorsabb kanyarodásnál ne tekerj, és a kanyarodás irányában lévő pedál a felső holtponton legyen, így biztosan nem fog leérni.
Gyakori hiba, hogy a tapasztalatlan biciklisek elfelejtik hogy a biciklinek van vége is, nem addig tart ahol ülnek. Bármilyen meglepő, van még mögötted egy kerék, tehát ha kanyarodsz, akkor ne húzd rá másokra vagy tereptárgyakra a biciklit.
Ruházat
Van egy fontos dolog ezzel kapcsolatban, biciklin mindig fúj a szél. Ez melegben még jól is esik, de ha nincs olyan jó idő, akkor a szél ellen jobban védő ruhát vegyél fel. Mivel tekerés közben mozogsz, ezért fázni nem fogsz, nyáron a menetszél jól hűt. Ha nincs láncvédő a bicikliden, akkor a nadrágod szárát könnyen bekapja az első fogaskerék. Vannak kifejezetten erre a problémára kifejlesztett fényvisszaverős pántok, vagy ha más nincs akkor a postás gumi is működik.
Ha indokolt, akkor készülj fel esőre is. Ha száraz akarsz maradni, akkor vannak kifejezetten biciklis esőkabátok amik lelógnak a lábadhoz is. Egyébként meg az embert szerencsére úgy tervezték hogy megszárad idővel, nem kell félni egy kis víztől 🙂
Tereptárgyak, figyelem, egyebek
Sok apróság van amire figyelned kell, több ismerősöm (és régen én is) a saját kárán tanulta meg hogy a villamossínbe bizony beesik a kerék ha nem merőlegesen mész át rajta, ez elég nagy eséshez vezet. A villamossín és csatornafedők ezen kívül csúsznak is, ha vizesek akkor erre figyelni kell. A csatornafedőknél az a fajta tud veszélyes lenni, amin hosszú vágások vannak és azok a menetirányoddal párhuzamosan vannak. Ilyet mostanában már ritkán látok, de azért jó figyelni rá, mert a villamossínhez hasonlóan beleesik a kerék, a bicikli megáll, te meg folytatod az utad a kormány felett.
Ha parkoló, vagy sorban álló autósor mellett tekersz el, akkor mindig legyél figyelmes és készülj fel fékezésre. Sokszor sajnos körülnézés nélkül kinyitják az ajtót eléd, vagy irányjelzés nélkül kanyarodnak ki. Amennyire tudsz tarts távolságot és figyeld az ajtókat.
Bármilyen csábító is, biciklizés közben ne állj neki nézni az épületeket (csajokat-pasikat :D), ha valami érdekel akkor állj meg és nézd meg jól, de tekerés közben az utat és a környezetedet figyeld!
A biciklizés lehet társas program is, bár nem ajánlott de sokszor azért megengedett hogy egymás mellett tekerjen két biciklis. Ilyenkor ha valamilyen kereszteződés vagy irányváltás van, valaki egyértelműsítse merre mentek, mert egymásnak menni egy kis félreértés miatt nem túl jó. Ha valaki szembe jön, akkor a belső ember lassítson és guruljon vissza a másik mögé.