Mucikli blog – a biciklis blog

milyen biciklit vegyek?

Mostanában rengetegen fordulnak hozzám olyan kéréssel hogy segítsek biciklit választani, vagy esetleg építsek nekik egyet, de nem tudják milyet. Általában aki ilyen kérdést tesz fel nem is sejti mennyire bonyolult is ez a kérdés, hány tényezőt is kell figyelembe venni. Összeszedem kicsit miket is szoktunk megbeszélni.

Az első és legfontosabb kérdés hogy mire szeretnéd használni?
Az gondolom egyértelmű hogy ha csak egy bicikliről van szó, az nem lesz mindenre területre alkalmas ahol biciklizni szokás (vagy ahol nem szokás). Éppen ezért a biciklik egy része konkrét területekre specializálódott, mások több célra is alkalmasak. Ha egy konkrét specializált területre keresel bicót, akkor valószínűleg tudod mi kell neked, könnyen eldönthető a kérdés. Akkor kezdődnek a bonyodalmak ha több felhasználási célra próbálsz egy gépet venni. Erre szoktam mondani hogy egy bicikli nem bicikli. Sajnos ha több téren is a tökéletes társra vágysz, akkor nem lesz elég egy bicikli. Vannak persze általánosabb célok amik közelítenek egymáshoz és sokszor szerencsére ez az eset áll fent.
Az előzőek szerint tehát azt döntsd el mire szeretnéd a leginkább használni!
Ha sokat tekersz városban, de néha nagyobb távokra is elmész túrázni, akkor egy városi biciklit vegyél amin azért a megfelelő haladáshoz elegendő áttétel is rendelkezésre áll, illetve egy kisebb hegyre azért fel tudsz vele kapaszkodni. Ugyanígy a városi biciklizés esetleg túrázás egy montival is összehozható, ez például olyan esetekben lehet opció ha erdei ösvényeken is mennél. Ilyen esetekben a bicó felszereltségével vagy például a megfelelő gumival tudod a gyakoribb felhasználásnak megfelelő irányba terelni a gépet a többi felhasználási terület kárára. Vannak ugyanakkor lehetetlen kombinációk is, egy alapvetően Dirt célokra épített MTB nem lesz alkalmas túrázásra akárhogy is erőlteted, itt már két gépben kell gondolkozni. Nem térnék ki minden variációra, ezek alapján végig lehet gondolni milyen bicót kell keresned.
Új vagy használt?
Ha van pénzed rá, akkor vegyél újat, jó esetben garancia van rá és ha karbantartod akkor nem lesz vele bajod egy darabig. Új vásárlásánál is felmerülhet a kérdés hogy gyári komplettet vegyél vagy darabokból egyedileg összerakottat. Nagy valószínűséggel összerakni drágább lesz ha ugyanazt építed meg mint a komplett gyári modell, ugyanakkor megvan a lehetőséged hogy valami mást alkoss amiből nem jön szembe még egy, illetve esetleg jobb vagy akár olcsóbb alkatrészekben is gondolkozhatsz. Ha újat veszel akkor egy valamit érdemes megfontolni, ugyanabból a pénzből lehetne-e jobbat kihozni egy használt felújításával? Ha vékony a pénztárca, akkor szerintem egy használt, de egykoron felsőbb kategóriás biciklivel jobban jársz, mint egy alacsony kategóriással (esetleg áruházi ipari hulladékkal). Egy újonnan jó minőségű bicikli vagy egyes alkatrészei lehet hogy évekkel később is jobbak mint azok amik már gyárilag is csak a költséghatékonyság szempontjai szerint készültek. Ha használt példányra esik a választásod, akkor állapottól függően számolj egy kis karbantartási pénzt is a vételárhoz. Sokszor írják hirdetésben hogy tökéletes és menetkész, azért a gyakorlatban egy-két apróság szokott akadni: markolat, ülés, gumik például.
Milyen méret?
Van pár oldal a neten ahol találsz ehhez iránymutatást, nem részletezném túlzottan. Ezeket csak iránymutatásként kezeld, az egyes biciklik váz geometriája, ülés pozíciója azonos váz magasság esetén is más tekerési érzetet adhatnak. Lehet hogy papíron egy váz megfelel neked, de a gyakorlatban nem az igazi. Persze a papírforma szerinti értékkel nagyon mellélőni nem fogsz, tehát nézd meg egy táblázatban és hozzávetőlegesen megfelelő méretben kezdj el keresgélni. Jó kiindulási alap lehet ha keresel valakit aki kb veled azonos testalkattal rendelkezik és kipróbálod a biciklijét. Fontos az is hogy minden ember más és más, tehát csak a testmagasság közel se elegendő információ, valakinek arányaiban hosszabb lába vagy keze van, tehát próbálgass és ne csak a számokra hagyatkozz!
Felszereltség, alkatrészek.
Szerencsére nem kell a biciklit örökre abban a formában használnod ahogy megveszed, sok dolog változtatható (végül is az összes darab cserélhető, csak akkor már egy másik bicikli lesz belőle). Saját véleményem az, hogy főleg kezdőknél a jó ülés és markolat ami fontos, mivel ezek a kényelmet nagyban befolyásolják, ha elveszik a kedvet a tekeréstől már az első alkalommal az nem egy életre szóló barátság szép kezdete. A világítás és többi kiegészítő főként a felhasználási cél függvénye, ezeket nem részletezném, amire szükség van a KRESZ szerint azt illik felrakni ha közúton használnád a biciklit. A bicikli kiválasztása azért az alkatrész csereszabatosságot befolyásolja, például nem fog akármilyen széles gumi elférni a vázban, ahogy egy tárcsafék szem nélküli biciklire tárcsafék se kerül (legalábbis nem egyszerűen). Ilyen szinten már a vásárlásnál érdemes kicsit előre gondolkozni a távlati tervekkel kapcsolatban.
Szín és egyéb vidámságok.
Szerencsére már nincs olyan alkatrész ami ne létezne rengeteg színben, lehet kombinálni, ez teljesen ízlés dolga. Ha használtat újítasz fel vagy újat építesz alkatrészekből, akkor bármilyen színkombót összehozhatsz, ha komplett modellt veszel akkor valószínűleg tetszik amit megveszel, legyél vele elégedett 🙂