Egy átlagos bicikli lánc cseréje mondhatni rutin művelet, semmi extra felkészültséget nem igényel.: a régi láncot leszeded, az újat méretre igazítod, majd felrakod ugyanúgy ahogy az előzőt leszedted. Van pár magasabb kategóriába tartozó Shimano lánc, ami nem ilyen egyszerűen cserélhető. Például ilyenek a CN-7900/7901 CN-6700/6701 CN-5701 láncok. Hogy miben más ez mint az átlagos darabok? Ha kinyitod a termék csomagolását, rögtön egy kis matrica figyelmeztet rá, hogy ez a lánc bizony nem mindegy hogy kerül fel a biciklire, ugyanis van A és B oldala.
Az illusztráció teljesen egyértelmű, a lánc egyik felén van csak felirat (HG azaz Hyperglide valamint a konkrét típus), ez kell hogy a hajtás külső oldalára kerüljön. A lánc másik felén nincs felirat, ez van hátul a kerék felé eső oldalon. Teljesen logikus, a márkajelzés kívülre kerüljön. Talán akkor is így raknád fel, ha nem lenne külön figyelmeztetés 🙂 Természetesen nem azért kell kívülre rakni a feliratos oldalt, hogy a haverok le tudják olvasni a típust, ennek technikai oka van. A külső oldal úgy van kiképezve, hogy a elöl a nagy tányérra könnyebben felvegye a láncot. A belső oldalnál hátul a nagyobb fogaskerék pont a másik irány, így a lánc hátsó fele ennek megfelelő kiképzést kapott. Ez elég logikus dolog, nem tudom hogy mérhető-e a különbség váltásteljesítményben a hagyományos láncokhoz képest, de a Japán mérnökök biztosan megmérték.
Szóval most hogy megnézted melyik oldal hova kerül, jöhet a következő lépés, méretre kell alakítani a láncot. Szerintem praktikus ha egy tiszta felületen a régi és az új láncot egymás mellé teszed, így ha eredetileg jó volt a hossz, akkor az újat is ennek megfelelő méretre fogod tudni igazítani. Fontos, hogy ezt a láncot nem lehet bármikor bárhol megbontani, csak egy speciális csappal tudod összerakni, ebből 1 db jár a készlethez. Amikor a láncot méretre igazítod a láncbontó szerszámmal, akkor észre fogod venni, hogy a kinyomott csapról letörik egy vékony kis perem. Emiatt a kis perem miatt ezt a csapot ha visszaraknád, akkor nem biztos hogy a helyén maradna ez a csap. Ezt ki is próbáltam a maradék láncdarabon, ha visszapréseled, utána nagyon könnyen ki lehet préselni legközelebb, tehát nem biztos hogy a helyén maradna használat közben.
A speciális csap, amivel a rögzítés elvégezhető, kb kétszer olyan hosszú mint egy láncszem szélessége. Ez azért van, mert miután bepréseled a helyére, a maradékot le kell törni róla.
Szóval ha a láncot méretre igazítottad, akkor fűzd a helyére a biciklin, és a csapot csak kézzel nyomd a helyére. A hátsó váltó a legkisebb, míg az első a nagyobb fogaskeréken legyen. Ha ebben az állásában a hátsó váltó két fogaskereke egymás felett van, akkor a lánc hossza megfelelő. A lánchoz tartozó leírásban továbbá azt is ajánlják, hogy a lánc futásirányában a kapcsolódásnál a belső láncszem legyen előrébb. Ez kicsit furán értelmezhető leírva, kicsit másképpen fogalmazva, ha a következő kép szerint az illesztés lent a láncvilla alatt van, akkor a külső láncszem néz a bicikli eleje felé.
A különleges csap bepréselését megelőzően érdemes megnézni hogy hátul a váltó görgőknél jól fűzted-e be a láncot, valamint hogy nem hagytad-e ki véletlenül az első váltót.Ha minden rendben, akkor jöhet a láncbontó szerszám, és a csapot be kell préselni a helyére vele. A csap kúpos vége viszonylag könnyen letörik, tehát amíg nincs a helyén, addig ne feszegesd a láncot. Ahogy préseled a csapot, a helyén kicsi könnyebben fog menni, itt kell megállni, elég egyértelműen érezni amikor a helyére megy. Ekkor a préselt láncszem ugyanolyan könnyen mozog mint a többi rész, és jöhet is az utolsó lépés. Kell egy fogó, ezzel le lehet törni a csap kiálló részét. Ehhez a láncot támaszd meg a külső felén az ujjaddal kb. 1 szemmel a csap mögött, és ugyanebben az irányban kis csavaró mozdulattal le fogod tudni törni a felesleges részt. A csap speciálisan van kiképezve, pont ott fog eltörni ahol kell.
Ha ez megvan, ellenőrizd hogy az illesztésnél ugyanolyan szépen mozog a lánc mint máshol. Ha esetleg szorul, akkor nagyon óvatosan kis erővel oldalra meg kell törni a láncot. Végül, de nem utolsó sorban, mielőtt hozzákezdenél, olvasd el a lánchoz adott leírást és az online elérhető verziót is.
Az első tekerésnél én különösen óvatosan szoktam kezdeni, attól függetlenül hogy nem az első lánc már amit lecserélek. Egy esetleges lánc szakadás nagyon veszélyes, nagyot lehet esni (akár anyaghiba miatt, akár felszerelés hibája miatt). A leszedett láncból pedig lehet szép biciklis ékszert készíteni 🙂