Találós kérdés, Spyral lakat, mégse spirál lakat, mi az? 🙂 Najó ez elég béna vicc volt, de a Spral Zig-Zag tényleg nem spirál, ez egy úgynevezett colstok lakat. Aki nem találkozott a colstok kifejezéssel még, annak persze ez nem annyira egyértelmű, tehát kezdjük a colstok szó magyarázatával. Ez egy olyan hosszmérő eszköz, ami kisebb lécekből van összeszegecselve, az egyes léceket kihajtva lehet nagyobb dolgokat is mérni vele. Az ilyen colstok rendszerű lakatok biztonsági szintje akár az U-lakatok szintjével is összemérhető lehet, megfelelő zár és szegecselés mellett csak hosszú idő alatt nyithatóak.
Na a lakat amiről most szó lesz, nemigazán alkalmas mérések végzésére, hacsak nem közelítő értékre van szükséged. Ha úgy gondolod mégis mérésre használod, akkor a súlya kb 1 kg, saját mérésem szerint tok nélkül 1 db kulccsal 804 gramm volt, a tokkal és a másik kulccsal együtt lehet valószínűleg a forgalmazó weboldalán megadott 1174 gramm. Ami a hosszmértékeket illeti, összecsukva kb 18,5 cm hosszú, a 4 belső darab pedig forgásponttól forgáspontig 12,5 cm. A kép alapján kimatekozhatod hogy milyen hosszú is a lakat.
Az egyes darabok vastagsága 8 mm, ebben benne van az 1 mm vastag műanyag burkolat is, így benne az edzett acél darabok 6 mm vastagok lehetnek kb. A darabok egymáshoz acél szegeccsel vannak rögzítve, erősnek tűnnek, feltűnésmentesen valószínűleg nem lehet bontani őket. Nagyon fontos egy lakatnál a zár, hiszen lehet akármilyen jó anyagból az egész, ha a zárat könnyen ki lehet nyitni. Jelen esetben egy hengerzárral van dolgunk amihez a gyártó két darab biztonsági kulcsot ad. Arról sajnos nincs információ, hogy a kulcsok elvesztése esetén van-e lehetőség pótlásra, de a kulcsokon van egy sorszám. Ennek a kérdésnek megpróbálok utánajárni még. A zárat porvédővel látták le, így valószínűleg hosszútávon is működőképes marad.
Maga a zárszerkezet egy olyasmi szegecset fog körül, mint amivel a többi darab is rögzítve van egymáshoz, így ez a rész is kb olyan erősnek tűnik mint a lakat összes többi része. Zárt állapotban a szemhez hozzáférni nehézkes, egy flex korong nem fér be a zárószem vékonyabb részéhez, tehát valószínűleg a teljes anyagot át kellene vágni a nyitásához.
A lakathoz adnak egy tokot is amibe a kulcs és a lakat belefér, van a hátulján pár fix pánt és két tépőzáras darabot is adnak hozzá. Ezzel a vázra is lehet rögzíteni, illetve akinek elfér, az a nyeregcsőre is ráhúzhatja. A tépőzáras pántokkal előre a kormányhoz is lehet rögzíteni, vagy akár övre húzva magunkon is viselhetjük.
A lakat ára szerintem nagyon kedvező, jelenleg 7900 Ft az ajánlott ára, ez egy hasonló colstok rendszerű ABUS lakat árához viszonyítva olcsónak mondható. Nyilván van különbség biztonsági szintben is, mivel az ár sokszor arányos a minőséggel, de valószínűleg nem kétszer-háromszor erősebb a nevesebb gyártó terméke. Szerintem ez a lakat akkor ajánlható, ha nem hagyod ott hosszabb időre kihalt helyeken a biciklidet, amíg beszaladsz a boltba, addig nem lesz idő kinyitni. Ha sokszor kint hagyod hosszabb időre is a biciklidet és az értéke indokolja ezt, akkor inkább válassz egy magasabb kategóriából.
Szabó Csaba
Én is vettem egyet de ki sem csomagoltam amikor megkaptam és megfogtam. Rohadt nehéz. Ez többletsúly a bringán. Nekem nem való!! Kisebb nincsen??????
skipy
Hát ha megnézel egy tetszőleges U lakatot, azok is 1kg körül vannak, nézd meg például ezt a korábbi cikket, két U lakatot hasonlítok benne össze, egy kifejezetten minit és egy közepes méretet, mindkettő 1 kg körül van. Ennél könnyebbet szerintem csak spirál lakatban találsz, de azzal meg csak magadhoz kösd a biciklit, másra nem jó 🙂