Az nem kérdés szerintem hogy a tubeless, azaz belső nélküli rendszer a legtöbb esetben jobb választás mint a hagyományos belsős megoldás. Szerintem az se kérdés, hogy ha egy ilyen rendszert kell szerelni, az sokkal nagyobb macera mint egy hagyományos belsős rendszerrel szerelt kerék esetében. A legtöbb esetben a szűk keresztmetszet a kompresszor, ez a háztartások nagy részében nem található meg (bár erről nincs alátámasztható felmérésem, maximum a saját ismerősi környezetem). Mivel ide találtál, gondolom ez a probléma nálad is fennáll. Mielőtt tovább olvasod a cikket, azért azt el kell mondanom, hogy azért egy normális műhely pumpára itt is szükség lesz. Nem akarom alátámasztás nélkül tényként állítani, így csak azt mondom hogy szerintem sima kézi pumpával nem lehet, vagy nagyon ritka esetben lehet egy ilyen gumit felfújni. Hogy miért? Egész egyszerűen nem tud egyszerre több levegőt kifújni, mint amennyi a kis réseken a gumi és a felni között távozik. Kivéve ha Superman vagy és másodpercenként 100-at fújsz a kézi pumpával, de ebben az esetben azért számolj vele hogy a pumpa felforrósodik és elolvad 🙂 Amúgy Superman nem olvassa a blogot szerintem, szóval ez amúgy se túl valószínű eset.
Komolyra fordítva a szót, a jobbik eset ha van egy UST rendszerhez kitalált kereked amire még nem volt korábban belső nélküli gumi illesztve, valamint egy külső gumid ami zsír új és belső nélküli használattal kompatibilis. Azért hangsúlyos ennyire hogy minden új, mert ilyen esetben sokkal könnyebb a dolgod, lényegében semmilyen hókusz-pókusz nélkül meg fogod tudni oldani a feladatot.:
Feltételezve hogy a kerék már tényleg fel van készítve, (benne a szalag és a szelep) mehet a gumi fel, majd bele a defekt mentesítő folyadék – továbbiakban trutyi -, pumpálsz párat és örülsz. A trutyi betöltésére szerintem a legjobb megoldás a kitekert szelepen keresztül, de amúgy azt is lehet, hogy a külsőt nem teszed fel teljesen, egy kis rést kihagysz, majd ott a folyadékot betöltöd és csak utána teszed fel a külsőt. Ez a művelet kb nem igényel nagyobb szaktudást mint egy belsős rendszer esetében, szinte minden esetben elsőre megy. Egy kicsit kezdetben szivárogni fog a trutyi itt-ott, ezzel nagyon nem kell foglalkozni, forgasd meg párszor a kereket, szükség esetén fújj rá kicsit.
Ellenben ha már volt fent ilyen gumi a keréken, akkor biztosan láttad, hogy a trutyi pár helyen rákötött a külsőre és a felnire is. Ez teljesen normális dolog, ahol nem tökéletes a tömítés, oda a folyadék bemegy és megköt szépen. Ez egészen addig jó is, amíg le nem ereszted a gumit, például olyan céllal, hogy az elfolyt trutyit pótold benne, vagy egész egyszerűen csak új külsőt raksz fel. Ilyen esetben már sokkal nehezebb lesz újból felfújni a gumit, mert már nem a tiszta felületek találkoznak és ezért sokkal több levegő kellene hirtelen a felfújáshoz. A megoldás az, hogy amikor leereszted, a gumi peremén és a felnin a kis megkötött gumi darabokat körben le kell kaparászni, majd ujjal szépen körbe kell kenni trutyival a peremet. Ha ez megvan, akkor a keréken körben a felni felé szépen két irányban a külsőt meg kell húzni hogy a felni peremére felhúzd a külsőt újra. Ezután a kereket le kell fektetni a földre, vagy úgy felakasztani hogy ne nyomja semmi sehol a gumit, majd a műhely pumpával amennyire lehet gyorsan fújni. Jó esetben ez elég ahhoz hogy a felnire szépen kipattanjon a gumi. Ha nem, akkor sajnos irány a benzinkút, ott van kompresszor. Sajnos azt azért hozzátenném, hogy ezek nem mindenhol elég gyorsak, de ha szerencséd van, akkor fel tudod ott fújni.
Sok sikert hozzá, hidd el hogy nem lehetetlen 🙂