Mucikli blog – a biciklis blog

Uniglide racsniról Hyperglide-ra váltás

Aki sokszor szerel biciklit, az se biztos hogy gyakran találkozik olyan esettel amikor egy kazettás agyon a kazetta testet kell cserélni, vagy legalábbis leszedni. Tegnap sok idő óta újra előkerült nálam a téma egy Shimano Exage Sport (FH-A450) kerékagy kapcsán. Ez egy 7 sebességes kazettás rendszerű agy, de a Shimano régebbi szabványú kazettájával ami az UniGlide szabvány. Ez a mai HyperGlide rendszerű kazettákkal nem kompatibilis, viszont új fogaskeréksort se lehet már hozzá kapni. Az egyszerűség kedvéért és mert az alkatrészeken is ez van jelölve, nevezzük HG-nek és UG-nek a két rendszert a továbbiakban. Mi is a különbség a két rendszer között? Az UG fogaskeréksort az utolsó (kicsi) fogaskerék rögzíti. A kazetta test legvége menetes kívülről, a fogaskerék erre kerül. A HG rendszernél a fogaskerekek egyike se menetes, van egy utolsó záró “csavar” ami a kazettatest belső felének menetébe megy és így rögzíti a fogaskerekeket. Van még egy apró különbség az agytesten is, a HG rendszerre csak egy módon megy rá a fogaskeréksor mivel van egy kazetta ami kisebbre van marva a többinél, az UG esetén körbe ugyanolyan a kazetta.

A cikk folytatásában leírom mit tehetsz ha a valamilyen okból cserélni szeretnéd a fogaskeréksort.

Ha az UniGlide rendszerű fogaskeréksor elkopik, akkor a következő lehetőségek vannak.:

Szóval ezek az opciók álltak előttem amikor pár hete elhatároztam hogy a sor már túl kopott, cserélni kell. Az első opcióhoz nem volt kedvem, minek dobjak ki egy agyat ami egyébként tökéletesen működik ha van lehetőség rá hogy tovább használjam? Szóval ezt elvetettem. A második lehetőség ugyan járható, lehet alkatrészt találni elfekvő készletekből, de nem annyira éri meg, drága. A harmadik is lehetőség kiesett, az agytest nem HG/UG kompatibilis, szóval ezt az opciót buktam, a negyedik opciót is elvetettem, nem akarok gányolni.

Maradt az utolsó opció, lecserélni a kazettatestet. Persze ez se egy egyszerű eset, ugyanis nincs általában polcon az üzletekben. Ennek az oka az, hogy nem sűrűn kell cserélni normál esetben ezeket az alkatrészeket, több fogaskeréksor cserét is túlélnek ami egy átlagos biciklis esetében sok-sok év. Az az eset ami nálam előállt nem jellemző, egy bicikli boltban azt mondják rá hogy agy csere, vagy akár teljes kerék csere ha a felni se értékes darab. Persze van B opció, kell egy kerék ami nincs használatban, vagy egy agy amin jó a kazetta de más okból ki lett fűzve, ezt lehet donornak használni. Én is egy régebbi kerekemről bontottam, ez volt a legegyszerűbb megoldás. Fontos megjegyezni hogy vannak nagyon régi kazettás agyak amik nem kompatibilisek a mai és az utolsó UG szabványokkal, itt nem nagyon van opció csak a tákolás.

A szerszámok amik biztosan fognak kelleni.:

Nem feltétlen kell:

A fogaskeréksor leszedése nem feltétlen szükséges, mert egyben is lejön a sor és a racsni test. Ha nem szeretnéd leszedni, akkor az ehhez szükséges szerszámok nem kellenek, de később ha mégis külön kellene választani a testet a fogaskerekektől, akkor a kerékből kiszedve ez nem lesz egyszerű. Tehát a fogaskeréksor leszedése ajánlott. Ha a donor fogaskeréksor kopott, és csak a racsni testet akarod használni, akkor a HG-s rendszerhez való leszedő és egy láncos leszedő feltétlen kell.

A szerelés menete.:

Kiszeded a kerék tengelyt és a csapágygolyókat is, ehhez kell a kónusz kulcs. Ha donor kerékkel dolgozol akkor ez mindkét kerékre érvényes. Ha a racsni közepén benézel ahol korábban a kerék tengelye volt, akkor most egy nagy imbuszt kell hogy láss. Ez egy normál menetes csavar, 10-es imbusszal nyitható. Az eredmény valami ilyesmi:

HyperGlide racsnitest

A képen a racsnitest, a rögzítő csavar és az imbuszkulcs látható amivel a művelet elvégezhető.

Maga a kerékagy a művelet után (és tisztítás előtt) a következő képen látható.

kerékagy racsnitest nélkül

A visszaszerelés fordítva ugyanez, persze előtte érdemes mindent szépen megtisztogatni és bezsírozni ha már szétszedted.

Írtam a szükséges eszközök között a küllőkulcsot is. Erre akkor van szükség ha több lesz a fogaskerekek száma, ugyanis ebben az esetben egy kicsit arrébb kell kerülnie a kerék középvonalának. Szóval a lényeg hogy ha a művelet után a kerék nem középen van, az nem a véletlen műve. A javasolt módszer ebben az esetben az, hogy a szeleptől elindulva először az egyik majd a másik oldalon 1-1 fordulatot húzz és a másik oldalon feszíts a küllőkön. Ha sorban mész teljes köröket, akkor jó esetben a felni középre kerül és nem lesz nagy nyolcas se a kerékben mert mindenhol azonos mennyiséget forgattál a küllőkön.

Hát ennyi, sok sikert a szereléshez!