Mucikli blog – a biciklis blog

Vázon belüli bowden behúzása

Pár napja cseréltem bowdent egy olyan biciklin, amin a bowdenezés a vázon belül fut, és mivel bizony ez néha nem túl egyszerű feladat, ezért gondoltam egy kis trükköt megosztok. A problémát a cérna és a tű problematikájához tudnám hasonlítani, annyi különbséggel, hogy itt a lyukba könnyen be tudod dugni a bowdent, csak kiszedni nehéz a megfelelő helyen… Szóval a tanácsok is erre vonatkoznak, a többi menni fog magától is.A gravitáció általában nem a barátunk, mindenféle dolgok leesnek miatta, az emelkedőn tekerésről nem is beszélve… Jelen esetben ki is használhatjuk, a vázat fordítsd úgy, hogy a bowdent a megfelelő helyre vezesse a vázon belül. Bár egyértelműnek tűnik így leírva, de amikor szerelsz, akkor alap esetben úgy fordítod a gépet hogy jól hozzáférj a célterülethez. Ebben az esetben ne tedd, úgy fordítsd a vázat, hogy a kimeneti lyuk lefelé legyen.

A kimeneti lyuk viszonylag kicsi, arra nem sok esély van hogy pont ki tudod dugni a megfelelő helyen a bowdent (bár a történelem során már volt talán erre ellenpélda). Azt viszont viszonylag könnyű elérni, hogy a lyukon keresztül valahol lásd egy részét a bowdennek, és így lehetőséged nyílik arra is, hogy valahogy kipiszkáld. A hogyan rész ami nehézkes, egy csipesz segíthet, de ez nem minden esetben fér be normálisan és túl erősen húzni se tudsz vele. Erre én egy használaton kívüli küllő fejét szoktam használni. Ha egy része látszik a bowdennek a lyukon keresztül, akkor a küllő fejet beakasztod, ezután csak húzni kell, ki fog jönni. Sokat segít ebben az is, ha a bowdent bedugod és megpróbálod “felgyűrni” a célterületen, tehát pl ha a középcsapágy alatt van a lyuk, akkor addig dugod be a kábelt amíg ott felgyülemlik a csapágy alatt és úgy már ki fogod tudni húzni a megfelelő lyukon.
Ha nincs küllő kéznél, akkor egy damil is tud segíteni, mielőtt a bowdent bedugod, egy minél nagyobb hurkot dugj a vázba. Ha a bowden átmegy ezen, akkor a damillal együtt ki is tudod húzni a véget.
Célszerszám is van amit tudsz használni, szerintem erre a csavar kiemelő csipesz tud tökéletes megoldást. Ez egyébként egy 6-8 kis karommal ellátott szerszám, a karmok egy cső végéből jönnek ki. Ha a cső végén lévő gombot elengeded, akkor a karmokat egy rugó visszahúzza, és ami a karmok között van, azt erősen megfogja. Ha nem tudod így hogy mi az, akkor keress rá és egyértelmű lesz, de amúgy minden jobban felszerelt műszerész háztartásban van 😀

Végül egy fontos tanács: Mielőtt a lyukon kipecázással elkezdenél játszani, a bowden másik felénél a bowdenházba és a váltókaron (vagy a fékkaron) a megfelelő helyre fűzd be, mert különben igencsak ideges leszel amikor végre kint van a vég, de a másik fele a fejjel nincs bent a váltókarban, vagy nincs rajta bowdenház…