Amikor idegen helyen vagyok, sokszor felmerül a kérdés hogy merre lenne érdemes menni. Ha nincs helyi ismerős akit megkérdezhetnél, akkor legjobb ha megnézed hogy a helyi bringások merre szoktak tekerni. Erre szerintem az egyik legjobban használható megoldás a STRAVA Route Builder. Ha most azt kérdezed hogy mi az a STRAVA, akkor azt javaslom először olvasd el a korábbi bejegyzésem, válj szépen függővé és térj vissza ide 🙂
A STRAVA Route Builder – ahogy a nevéből sejthető – lényegében egy útvonal tervező, de ezt a funkciót sok más oldal is tudja. Amivel szerintem ez a megoldás sokkal jobb a többinél, az a STRAVA közösség által feltöltött tevékenység alapján mért útvonal népszerűség. A felület használata egyáltalán nem bonyolult, szerintem adja magát, de azért a legfontosabb funkciókra kitérnék.
A kezdő képernyőn fent és bal oldalt találhatóak a funkciók. Fent a bal felső sarokban tudsz a térképen keresni, illetve ebben a sorban található pár kapcsoló amivel az útvonal szerkesztő alapvető tulajdonságait lehet befolyásolni. Itt a legfontosabb kapcsoló az “Use Popularity” ami alapértelmezés szerint be van kapcsolva, ilyenkor úgy tervezi az útvonalat a térkép, hogy a korábban rögzített tevékenységek alapján népszerű útvonalakat próbálja használni. Mellette egy szintén fontos gombot találsz, ez az emelkedők minimalizálására kényszeríti a tervezőt. Ez egy kifejezetten biciklis blog, úgyhogy a futás/bicikli módot váltó kapcsolót nem is látod! 🙂
A bal oldali sávot megnyitva van még pár érdekes dolog, a legfontosabb ezek közül a legfelső pont (Map View Options – tehát a kis fogaskerék ikon). Itt tudod beállítani hogy látszódjanak a népszerű útvonalak a térképen a Global Heatmap kapcsoló segítségével. Ez akkor nagyon jó, ha nem kifejezetten útvonalat tervezel, hanem csak arra vagy kíváncsi hogy merre mennek sokan, tehát például csak ötleteket gyűjtesz másoktól. Talán egyértelmű, de a pirossal jelölt vonalak a legnépszerűbbek, a kékkel jelöltek kevésbé. Ami nincs jelölve, az nem feltétlen használhatatlan út, de kevesen járnak rajta ahhoz hogy szerepeljen a térképen.
Az útvonal tervezést úgy szoktam kezdeni, hogy a Global Heatmap-et kikapcsolva a kezdőpontot kijelölöm a térképen (simán csak kattints valahova a térképen ahonnan indulni szeretnél), majd a végpontot is egy második kattintással. Ezután bekapcsolom a Global Heatmap-et és megnézem hogy mennyire illesztette rá a tervező. Nem minden esetben illeszti teljesen a legnépszerűbb útra a tervezett útvonalat, mert az alapvető irányelv úgy tűnik a távolság minimalizálása. Sokszor a populáris utak egybeesnek azzal amit a legkisebb szintemelkedésre törekvő tervezési mód eredményez, ez persze nem véletlen, a többség nem szeret feleslegesen mászni. A kijelölt útvonalat lehet “fogd és vidd” módszerrel arra húzni amerre a kijelölt verzió helyett neked szimpatikusabb, ekkor azt a részt újratervezi a térkép. Nagyon hasznos még a képernyő alján található sáv, itt kiírja hogy hány km az út amit összeraktál, megnézheted a szintemelkedést és azt is hogy az utolsó 4 heti átlagsebességed figyelembevételével mennyi időt vesz igénybe az út. A végeredményt a jobb felső sarokban található gombbal el tudod menteni, adni kell neki egy nevet, valamint ha szükséges, akkor leírást lehet mellé írni. Az elkészült útvonal lehet privát is, ekkor csak Te látod, vagy publikus is. Az elkészült útvonalat később tudod használni az erre alkalmas eszközökben, illetve természetesen a strava mobil alkalmazásban is. Ha a mobil alkalmazásban szeretnéd betölteni, akkor a Record Activity képernyőn találsz erre egy kis iránytű szerű ikont ahol be lehet tölteni az útvonalat.
Például készítettem egy útvonalat ami egy Budapestről népszerűnek mondható biciklis túra célpontra vezet, Szentendrére a Duna korzóra. Ez egy általam ajánlott útvonal a saját tapasztalataimat is figyelembe véve. Nem mindenhol a kijelölt bicikli utat követi, mivel azon sokszor annyian vannak hogy nekem nem kellemes rajta menni, valamint az egyik kijelölt útvonal lényegében földút, egy másik helyen pedig árterület így nem ajánlott rajta bizonyos időszakokban közlekedni. Ez az útvonal itt található, használjátok egészséggel, és vegyétek figyelembe hogy ez csak egy ajánlás, alkalmazkodjatok az éppen aktuális viszonyokhoz és ha kell, akkor módosítsatok az útvonalon 😉