Mucikli blog – a biciklis blog

Ékes hajtómű szerelése

Az ékes hajtóművek ma már jellemzően csak retró jellegű bicikliken fordulnak elő, nem túlzás talán azt állítani hogy eljárt a technológia felett az idő. Mint általában a retró dolgokra, így az ékes hajtóműre is elmondható, hogy a sok hátrányos tulajdonsága mellett tartós, és nehéz. Bár elvi szinten nem lehetetlen több sebességes ékes hajtóművet gyártani, azért ez nem jellemző, inkább csak egysebességes változatban találkozhatsz vele. Ugyanígy igaz hogy elvileg akármiből lehetne ilyen hajtóművet gyártani, de jellemzően csak acéllal fogsz találkozni.

Ékes hajtómű

Az ékes hajtómű részei

Az ék

Ez az egyetlen olyan része a rendszernek ami tönkre szokott menni, a többi rész rendeltetésszerű használat és karbantartás esetén örök élet +1 napig működőképes. Az ék kúpos, így megszorul a hajtókarban, és rögzíti azt a tengelyre. A keskenyedő végén menetes rész található, erre csavart kell rakni, ez az ék kiesését hivatott meggátolni.

A tengely

Egy egyszerű acél rúd, mindkét végén bemarással ami az ékek rögzítését szolgálja. A tengelyen van a csapágygolyók csészéjének kialakított rész is, talán ez a képről egyértelműbb mint leírva. A tengely egyik vége hosszabb, ennek az oka hogy a fogaskereket tartalmazó hajtókar szélesebb.

Ékes hajtómű tengely

Csapágyak és csészék

A csapágy lehet kosaras kivitel vagy csak szimpla golyók, a csapágyház maga a menetes alkatrész ami a vázba megy. Vannak olyan változatok aminél az egyik oldal fixen teljesen bemegy a vázba, a másik oldal állítható, illetve mindkét oldalt állítható módon kialakított változat is létezik. Jellemzően az egyik oldalon bal, a másik oldalon jobbmenetes ez az alkatrész, tehát nem felcserélhető. Ebben vannak kivételek, ahogy az átmérőben és menetemelkedésben is, régen nem volt ennyire szabványosított a világ mint most.

Hajtókar alkatrészek

Hajtókar

Maga a hajtókar, egyik oldalon a fogaskerékkel és rajta a lyukkal ahova az ék kerül.

Szétszedés

Ha valamilyen okból szét szeretnél szedni egy ilyen rendszert, például a középcsapágy zsírozásának okán, akkor biztosan szükséged lesz egy villáskulcs készletre és kalapácsra. Bizonyos esetekben a kontra anya a csapágyházon körmös kulccsal oldható.

körmös kulcs

Első lépésként az ékeket rögzítő csavart kell kilazítani mindkét oldalon. Nem kell teljesen lecsavarni, addig kell kioldani amíg a csavar pontosan az ék végével egy síkba kerül. Ezután valamilyen kevésbé kemény anyagot kell az ékre tenni és azzal kiütni. Lehet egyből az ék végét is ütni ha az ékre már nincs szükséged, de ha még fel akarod használni, akkor ne tedd, mert az éken a csavar menetet is tönkreteszed. Ha nem akar kijönni az ék, akkor lehet csavarlazítóval vagy melegítéssel próbálkozni. Lásd.: beragadt alkatrészek kiszerelése

Ha az ékek kijöttek, akkor a következő lépés hogy azon az oldalon ahol a kontraanya van, le kell szedni a kontraanyát. Ez a csavar néha nagy villáskulccsal oldható, néha körmös kulccsal. Ha nincs körmös kulcsod, akkor se kell pánikolni, egy csavarhúzót vagy egyéb hegyesebb eszközt a bevágásba kell támasztani és kalapáccsal ütögetve óvatosan le kell lazítani. Én gyerek koromban csak így csináltam a Csepel BMX gépezetemen megfelelő eszközök híján, de ha nagyon be van ragadva, akkor mostanában is előfordul. Ha a kontra anya lent van, akkor a csapágyházat már könnyen ki kell hogy tudd csavarni. Ahogy kicsavarod, legyen kéznél valami amibe a golyókat beleszórod. A másik oldalt csak akkor kell feltétlen kiszedni ha valami sérülés van rajta, vagy festeni akarod a vázat.

Ha mindent szétszedtél, akkor szépen meg kell tisztogatni az összes darabot. Arra kell figyelni hogy a csapágygolyók ne legyenek töröttek, vagy kopottak, esetleg a gömbtől nagyban eltérő formájúak 🙂 Szóval ha mind szép fényes és nincs semelyiken kopás nyom, akkor újra használhatod őket bátran tovább. A csapágyház belső felét és a tengelynek azt a részét kell még megnézned ami a csapágygolyókkal találkozik. Itt is arra kell figyelni hogy ne legyen kopás rajta, vagy ha kopott is, egyenletesen ugyanolyan legyen. Az ugyanis nem akkora baj ha kis mértékű egyenletes kopás van rajta, de ha egyik részen bemaródás van rajta, máshol semmi, akkor összerakva akármit is csinálsz, vagy kotyogni fog vagy szorulni. Ha a karbantartásokat nem hanyagolod el, akkor egyébként ez nem jellemző. Az ékek sokszor csorbultak, emiatt szokott kotyogni a hajtókar. Az ék nem egy bonyolult alkatrész, ha nagyjából sík az ék kúpos felülete, akkor örülj és használd tovább. Ha nem, akkor kis mértékben síkba lehet reszelni, nagyobb probléma vagy hajlás esetén csere. A csere sajnos nem egyszerű, mert nem nagyon lehet kapni, csak egy-egy méret van belőle elvétve, de sok méretben kellene lennie. Én mindig megtartom az elbontott jó állapotú darabokat és lehet próbálgatni.

Összeszerelés

Összerakni ugyanaz mint szétszedni csak mindent a másik irányba csinálj 🙂 Viccet félretéve tényleg nem sokban különbözik. Ha mindkét oldalon kiszedted a csapágyházat, akkor az egyik oldalt (ha van fix rész, akkor azt) tekerd be a helyére. Ezután egyetlen trükk van amire szükséged lesz ha a csapágy nem csészés kivitel hanem csak a különálló golyók. Ezeket úgy tudod összerakni, ha a tengelyt azon az oldalán amelyik csapágyház már a vázban van bezsírozod, a golyókat szépen körbe rárakod és így azok ráragadnak.

ékes tengely összeszerelés

 

A tengely mindkét irányban berakható, a hosszabb része a hajtás oldali, tehát ahol a fogaskerék is van. A másik csapágyházba a golyók másik felét ugyanígy zsírozás után szépen sorban be lehet pakolni, majd a helyére csavarni. A csapágyházat annyira kell meghúzni, hogy éppen csak szoruljon kicsit, ekkor nem szabad hogy a tengelyt mozgatva kicsit is kotyogjon. A kontraanyát úgy húzd meg, hogy közben a csapágyházat fixen tartod egy villáskulccsal, így nem fog elállítódni attól ahogy a kontraanyát meghúzod.

ékes hajtás tengely beszerelve

Ha ez megvan, akkor az ékeket kell a helyére kalapálni, ez ugyanúgy egy fadarabbal ajánlott mint a kiszerelésnél. Az ékek végén a csavart nem kell nagyon meghúzni, nem annak kell a helyén tartani az éket, csak a rezgéstől kipottyanás ellen van. A csavar alá éppen ezért érdemes rugós alátétet tenni, vagy önzárós anyát használni.

Ha mindent jól csináltál akkor a hajtás nem kotyog és könnyen forog, készen vagy és megihatsz egy sört az egészségedre 😉