Most hogy az első hidegek megérkeztek, kezd aktuálissá válni hogy pár tapasztalatot megosszak a téli biciklizésről. Persze ez nem feltétlen csak a télre igaz, tavasszal és ősszel is vannak hidegebb időszakok, így akár már így októberben is simán aktuális.
Minden évben eljön az a pillanat amikor a reggeli munkába járás során egyik napról a másikra eltűnik a bringás tömeg az utakról, ahogy tavasszal is hirtelen előkerülnek a téli álmot alvó biciklisek (pedig azt hittem csak a macik alszanak télen) 🙂
Ilyen hidegben meg rossz időben sokszor felteszik nekem is a kérdést, hogy ilyenkor is biciklivel járok? Azt szoktam mondani hogy persze, gyalog is pontosan ugyanolyan idő van mint a biciklin, mennyivel lenne jobb? Erre persze nem lehet mit mondani, mert ez tény, az időjárás akármivel is mész ugyanolyan lesz. Mennyivel jobb a megállóban megfagyni és felszállni egy tömött buszra ahol a sok ázott embert szagolod? Vagy lekaparni a jeget reggel az autó szélvédőjéről és beállni a sorba hogy aztán agyfaszt kapj mert nem érsz be időben vagy nem találsz parkolóhelyet? Szóval ilyen alapon járok télen is biciklivel, és persze bíztatok erre másokat is ha lehetőségem van rá.
A cikk további részében az ezzel kapcsolatos tapasztalataimról olvashatsz.
Miért használd télen is a biciklit?
Mert ugyanúgy mint jó időben, legtöbb esetben gyorsabb mint a tömegközlekedés, sokszor az autónál is. Ez főleg reggelente a dugóban araszoló autók mellett elhaladva jut eszembe és a legnagyobb hidegben is megerősíti bennem hogy ma is jól választottam.
Mert olcsóbb mint a tömegközlekedés vagy az autó. Az autó nagyjából egyértelmű, kivéve ha a munkáltatód adja az autót, ilyen esetben csak az időd veszik el amit a sorban ülve töltesz. A tömegközlekedéssel hosszútávon lehet összehasonlítani, a bérletet megveszed és használod a járatokat, de a busz sose lesz a tiéd 🙂 Szóval ha a biciklidre költöd ugyanazt a pénzt mint amit a bérletre költenél, akkor hamarosan elég jó biciklivel fogsz tekerni. Ha nem akarsz rá költeni csak fenntartod a szintet, akkor spóroltál. Ez télen-nyáron működik.
Mert egészséges leszel. Ezt nehezen hiszik el nekem, de nem szoktam a téli biciklizéstől beteg lenni. A titok az hogy nem mínusz 20 fokon kezdem el, hanem évek óta minden nap biciklizek. Akkor is ha esik, vagy ha hó van vagy bármi. Emiatt max folyik az orrom kicsit, de ennél nagyon betegebb nem szoktam lenni.
Mert mókás. Ha elég jól biciklizel akkor remekül lehet csúszkálni, a szándékos csúszkálás és ökörködés pedig felkészít az olyan esetekre amikor nem számítasz rá hogy csúszni fog. Volt pár év az életemben amikor a János-hegyre jártunk éjjel biciklizni, télen is. A nagy hó és a csúszós erdei utak persze egy-egy esést eredményeztek, de ezen nem nagyon kell csodálkozni 🙂 Ha nagy a hó akkor kifejezetten csak a meredek utak jöhettek szóba mivel a hónak akkora ellenállása van hogy különben nem tudsz benne elindulni. Szóval érdemes kipróbálni és kicsit mókázni a hóban.
Amiket tanácsolni tudnék ha kezdő vagy ilyen téren.:
Csúszós úton ha van váltó a bicikliden, akkor egy kicsit nagyobb fokozatot váltsál mint megszoktad. Egészségesebb ha normál esetben pörög a lábad, de a csúszós úton így a kerék is könnyebben kipörög.
A kanyarokat lassabban közelítsd meg. A kanyarban ha csúszik az út, akkor már nem fogsz tudni fékezni, kicsúszol egyenesen. Szóval előre gondolkozz, jobban mint máskor 🙂 Ugyanakkor egyenes szakaszon ha belátható és nincs semmi a környéken, akkor a csúszós úton ugyanúgy lehet haladósan tekerni. Irányt váltani vagy lassítani nem tudsz, de ha egyedül vagy egy belátható szakaszon akkor hajrá. Az egyenes szakaszt olyan értelemben is értsd hogy vízszintes az út oldal irányban is. Ha oldalra lejt az út az talán még rosszabb mint a csúszós kanyar, próbálj lassan de folyamatos tempóval tekerni és nem fékezni ha lehet 🙂
Nem csak a jég csúszik, a csatornafedelek, villamos sín, vizes falevelek, kockakő is többek között.
Ha érzed hogy túl gyorsan mentél be egy kanyarba, akkor nem ciki lerakni a lábad, vészhelyzetben sokszor jobb a biciklit sorsára hagyva akkor borulni amikor még biztonsággal megteheted. Ez kicsit furán hangzik, de több ilyen esetre is emlékszek amikor a megfelelő pillanatban szándékosan estem el. Két ilyen példa értékű eset van amit szerencsésen megúsztam és megosztanám veletek (nem tartozik szorosan a témához, ha nem érdekel, ugord át).:
Egyik télen éjszaka esett az ónos eső, és amikor elállt, szinte egyszerre gondoltunk rá Gergő barátommal hogy irány a hegy. Felpattantunk a fogaskerekűre, addig nagyjából vízszintes az út, és hát jégen azért biciklizni csak könnyebb mint gyalogolni alapon valahogy eljutottunk addig. Fent már látszott hogy azért ennek a fele se tréfa, ezért egy kevésbé meredek utat választottunk lefelé. Az egyik kanyarban a lassú tempó ellenére éreztem hogy sok lesz az, a biciklit sorsára hagyva lepattantam és lábon csúszva megöleltem a fát amit biciklivel együtt sokkal rosszabb lett volna eltalálni. Kisebb karcolásokkal és sok tapasztalattal lettem gazdagabb.
A másik hasonló eset egy reggeli munkába tekerés alkalmával szintén ónos eső után volt. A Margit-híd pesti hídfőjénél a bicikli utat aki ismeri, az tudja hogy egy erős balos van a lejtős egyenes végén, de a kanyar nem csak lejtős, kifelé a kanyar ív külső felé is lejt az út. Tudtam én ezt, így nagyon lassan közelítettem meg a kanyart, a lábamat is letettem, de annyira csúszott hogy nem volt elég, dobtam inkább mielőtt nekicsúsztam volna a kerítésnek és átestem volna rajta az autók közé. Így külön-külön csúsztunk a kerítés tövébe, lényegében sértetlenül. Ezt az esetet többek között egy csöves bácsi végignézte, megjegyezte hogy biztosan kaszkadőr vagyok 🙂
Na ezek a történetek persze nem annyira arra ösztönöznek hogy télen biciklizz, de ha érzed a határokat és csak a legrosszabb napokat hagyod ki, akkor nem ér ilyen kaland mint engem.
A tanulság: ónos esőben nem feltétlen kell biciklizned.
A ruházat kapcsán nagy okosságot nem tudok írni, bizonyos esetekben fázni fogsz (ahogy gyalogosan közlekedve is). Nagyon fontos a jó kesztyű és cipő, az ujjaid könnyen átfagynak, a kesztyű pedig azért is fontos hogy erős legyen és vízálló, mert ha elesel, akkor szinte biztos hogy földet fog érni, és egy átázott kesztyű rosszabb mint kesztyű nélkül. Próbálj rétegesen öltözni, de ne túl vastagon mert akkor nem tudsz mozogni vagy megizzadsz. Gondolj arra hogy mozogni fogsz, így kevésbé fázol. Ha esik a hó, akkor síszemüveg. Én télen a táskámban tartom, sokszor jól jön. A maszk is nagyon fontos, nem fagy le a szád és tudsz kommunikálni ha szükséges 🙂
A biciklit illetően lehetőség szerint ne a legjobb bicikliddel közlekedj, vagy ha csak egy van akkor gyakran takarítsd. A sót nem szeretik az alkatrészek, a lánc és a fékek különösen kopnak télen vizes időben. Ezt csak lassítani tudod azzal hogy letörölgeted néha, tavasszal pedig amikor már nem fagy, akkor nagymosás akár egy autómosóban. Ez legalább a sót kiszedi mindenhonnan, utána persze a megfelelő kenőanyagokat pótolni kell majd.
Hát kb ennyi jutott eszembe erről, ne féljetek a téltől, nem bánt az csak megkóstol 🙂