Most hogy aktuális lassan a címben említett külső gumi szettem cseréje, gondoltam megosztom a tapasztalataimat. Előre lelövöm a poént, tetszett. Szerintem egy tipikus MTB maratonos mindenes külső, a sár persze kivétel ez alól. Eszembe jutott, hogy ott a STRAVA training log, meg tudom nézni hány km alatt gondolom csere érettnek: kb 5800 km amit 5 hónap alatt sikerült beletekerni. Emlékszem hogy a Crosskovácsi előtt raktam fel, akkor még belsővel használtam. Belső nélküli használatra pedig valamikor a Salzkammergut A táv teljesítése előtt az új DT SWISS XR 1450 kerékszettre váltással álltam át. Amikor először úgy éreztem hogy kopott, és lassan időszerű cserélni, az nagyjából 1000 km-el ezelőtt volt, így azt mondanám hogy a vállalható futásteljesítménye 4000 km volt nekem. Mivel ez kb egybe esett a maraton szezon zárásával, ezért azóta nem cseréltem le, de most az avarban már nagyon csúszós a kevés maradék minta miatt.
Nézzük a száraz adatokat és tulajdonságokat először.:
- típus: Mitas SCYLLA TOP DESIGN 29 x 2,25 Tubeless Supra TSS Grey lines
- súly: 610 g
- szövetsűrűség: 127 TPI
- max. nyomás: 380 kPa (3,8 bar)
- min. nyomás: 200 kPa (2,0 bar)
Mint a típusból látható is, ez egy 29-es gumi, de egyébként 26-os és 27,5-es méretben is elérhető. A típus megnevezésből láthatóan tubeless kompatibilis, de egyébként belsővel is használható. Én mindkét módon használtam. Amíg belső volt benne, addig egyszer kaptam defektet vele a Hármas-határhegyen, a szuszogón felfelé egy nagy tüske beleállt. Ez kb bármit átszúrt volna, ezen kívül viszont nem nagyon volt ilyen problémám vele. A versenyekre minden esetben vittem belsőt is, de szükség nem volt rá szerencsére. Nem jellemző rá az se, hogy a defekt védő löttyöt izzadja kifelé, pár alkalommal láttam csak hogy dolgozik benne a ragasztó. A gumi alapanyaga CRX néven fut (CARBON RACE EXTREME LIGHT) ami lényegében egy versenyzésre fejlesztett magas kopásállóságú erős anyag. A GL kivitel amire a nevében a Grey lines utal a CRX alap mellett a futófelület szélén puhább anyagösszetételt jelent.
A futófelület szélén lévő bütykök egyébként tényleg puhábbak, látható is a képeken hogy megkoptak, pedig általában a kopott MTB gumi futófelülete sima, de az oldalsó bütykök érintetlennek tűnnek. Nyilván ez felhasználás függő jelenség, de azért az tény hogy érezhetően jól tapad a puha rész, elégedett voltam a kanyarokban nyújtott teljesítményével.
A futófelület mintája kifejezetten kicsi bütyköket tartalmaz, de ezek legalább viszonylag lassan kopnak. Száraz időben ezek jó kapaszkodó képességeket adnak, főleg ha elég alacsony nyomáson használod a gumit. És hát ha nincs belső benne, akkor miért is ne tennéd? A minimum 2 bar nyomás alatt is tudtam használni, de én elég könnyű vagyok és nem ajánlom hogy kevesebbel használd mint az előírás 🙂 2 bar alatt mondjuk kanyarban azért érezhetően nyúlós lett, nem elég merev már ilyenkor az oldalfala, de mászáshoz ideális kicsit alatta szerintem.
A tapadás nedves körülmények között is viszonylag jó, egészen addig amíg nem sárban használod, ilyenkor az apró minta hátrányai nagyon felerősödnek. Betonon egészen halkan fut és jó a gördülési ellenállása is, ez szintén az apró bütyköknek köszönhető többek között, illetve a keményebb anyagú futófelület is biztosan benne van.
Összegezve a leírtakat én nagyon meg voltam vele elégedve, simán felraknék még egy ugyanilyen szettet, de sokkal inkább kísérletező típus vagyok, szóval valószínűleg nem ez lesz a következő, főleg hogy az őszi/téli időszakra valami mélyebb mintákkal rendelkező gumi lesz az ideális. Hazai maratonokra szerintem tökéletes választás lehet, ár/érték arányban biztosan a legjobbak között van.
Amúgy érdekes hogy a gumi oldalfalán már festve Mitas márkajelzés van, de a gumi anyagában nyomva kicsivel még a korábbi márkanév, Rubena van feltüntetve. Gondolom a gyártó sablonok már hamarabb kész voltak mint az átnevezés 🙂
További részletek a gumival, illetve az alkalmazott technológiák részletei a hazai képviselet oldalán.