A cím lehetne inkább műanyag középcsapágy kiszerelése gányolásos módszerrel is, egy rémtörténetet szeretnék ugyanis bemutatni 🙂 Szóval ez az a munka amit a mezei bicikliszerelő nem rak be a referencia munkái közé…
A 80-as 90-es években készült, jellemzően német gyártmányú biciklikben találkozhatsz műanyag középcsapággyal amit a FAG csapágy gyár állított elő. Nem tudom kinek volt ez a remek ötlete hogy műanyagból gyártsanak középcsapágyat, de ezúton is fogadja baráti vállveregetésemet 🙂 Az elgondolás annyiból jó, hogy ez nem fog összekorrodálódni a vázzal, a tartósságra se lehet panasz, de ezt talán inkább a jó csapágyazás számlájára írnám és nem a műanyag házéra. Lehet hogy a csapágyazás jó minőségéből adódóan éltek túl ezek a középcsapágyak 10-20 évet, de a lényeg hogy a többsége még ma is használható állapotban megmaradt. Ami viszont probléma, hogy ez alatt a pár év alatt a biciklik kapnak hideget-meleget. A műanyag nem annyira szereti a napot se, emiatt ha mégis ki kell valamilyen okból szedni a középcsapágyat, akkor jellemzően szétmállik vagy letörik a csapágy leszedésére szolgáló felület.
Két fajta rendszerrel találkoztam eddig, az egyiken valami olyasmi a szerszám kapcsolat, mint a mai integrált rendszerű csapágyaknál (Shimano Hollowtech II szerű, csak kevesebb bütyökkel), a másik lapos villáskulccsal lenne nyitható. A hangsúly a lenne szón van, ugyanis hiába van hozzá megfelelő szerszámod, az esetek nagy részében nem lehet roncsolás mentesen kiszedni. Két módszer van, mindkettőt próbáltam már és sikerrel alkalmaztam. Az egyik lehetőség a melegítés és olvasztás módszere, a másik a puszta erő (és csel) bevetése. A két lehetséges megoldás végén az utolsó rész lényegében egyezni fog.
Az olvasztásos módszer.:
Csak akkor javasolnám, ha amúgy a vázat festeni tervezed, mivel a melegítéstől a festék általában sérül. Megoldható hőlégfúvóval, vagy kis szúrólángos gyújtóval is. A lényeg hogy a középcsapágyat folyamatosan melegíted és az olvadt műanyagot szépen kikaparod. A keletkező műanyag gőz elég büdös, valószínűleg mérgező is, tehát nem annyira jó ez, de szükség törvényt bont. A melegítést addig kell csinálni, amíg az egyik oldalon a csapágyat ki tudod kaparni, ezután a tengelyt ki tudod a középcsapágyból szedni.
Az erő bevetése.:
Ha van egy megfelelően vékony, de erős vésőd (csavarhúzó is megteszi ha nem félted), akkor a melegítés helyett a csapágyházat oldalról vésve eljutsz a csapágygolyókig. Ezeket ha ütöd, akkor be tudsz párat juttatni a tengely mellé, így a többi maradék golyó már nem tartja középen a hajtótengelyt. Ha oldalra elfeszíted a tengelyt, akkor a maradék golyók is kiesnek valamelyik irányba, és a tengely kiszedhető. A műveletet úgy tudod megfelelően kivitelezni, ha a bicikli fekszik stabilan, érdemes puha fa darabokkal is alátámasztani a vázat, így nem lesz semminek baja ha ügyes vagy (a középcsapágyat kivéve ugye, de hát az amúgy is kuka).
A fenti két opció akármelyikét is választod, ha kint a tengely, akkor valami ilyen szörnyű látványban lesz részed.:
Innen több opció is van a maradék kiszedésére. Ha maradsz a melegítéses módszernél, akkor a műanyag csapágyház egyik részénél addig olvaszd és kapard a menet felé, amíg annyira elvékonyodik az anyag, hogy az egész házat ütögetéssel, vagy ha van kilógó rész, akkor annak összenyomásával össze tudod roppantani.
- műanyag középcsapágyház összeroppantva
- műanyag középcsapágyház összeroppantása
Ha bátor vagy, akkor lehet olvasztás helyett vékony fűrészlappal is dolgozni, de nagyon vigyázz hogy a menetet ne érd el, csak a műanyagot roncsold annyira, hogy aztán össze lehessen roppantani.
Ha mindent jól csináltál, akkor az eredmény egy váz, amiben a menet is használható, és egy marék roncs. Sok sikert a “szereléshez”! 🙂 Ha van jobb módszered, akkor kommentben várom a javaslatokat.
- műanyag középcsapágyház kiserelve